of 60264 LinkedIn

Elektrisch fietspad tussen Almere en Amsterdam

Electric Freeway is de eerste fietsroute speciaal voor forenzen op de elektrische scooter of fiets.

Tussen Almere en Amsterdam Zuidoost komt dit jaar de eerste fietsroute speciaal voor forenzen op de elektrische scooter of fiets. De Electric Freeway moet minstens tweehonderd filerijders uit de auto lokken, hoopt gemeente Almere.

Breed, glad en met oplaadpunten

Volgens de projectorganisatie is het uniek in de wereld: een fietsroute die – hoewel voor iedereen toegankelijk - speciaal is bedoeld om het gebruik van elektrische tweewielers te stimuleren. Dus breed, glad, vrijliggend, goed verlicht, met zo min mogelijk verkeerslichten, kruisingen en ander oponthoud en voorzien van oplaadpunten. De gemeenten Almere en Amsterdam werken daarvoor samen met ForenZo, een mobiliteitsinitiatief van de ANWB.

 

Route over bestaande fietspaden

Het elektrisch vervoer moet in reistijd ten minste concurrerend zijn met autorijden in de spits, zegt beleidsmedewerker Wouter Schrier die het project in Almere in portefeuille heeft. De route voert over bestaande fietspaden en is nog niet exact vastgesteld, legt hij uit. ‘Op het kortste stuk is de afstand tussen Almere en Amsterdam vijftien kilometer. Maar stel dat je van deur tot deur twintig kilometer fietst, met een snelheid van 25 kilometer per uur, dan ben je een klein uurtje onderweg. Op de scooter gaat het een stuk sneller. Met de auto doe je er, als je pech hebt, een uur over.’

 

Zekere reistijd

Afgezien van de kortere reistijd, is vooral de zekere reistijd een voordeel, volgens Schrier. ‘Je weet precies hoe lang je onderweg bent. Met de auto is er altijd onzekerheid.’ Daarnaast moeten de financiële voordelen de filerijders over de streep trekken. Schrier verwacht dat het nog wel lastig zal zijn. Hij hoopt dat de eerste positieve ervaringen ook andere forenzen naar de Freeway lokken.

 

Mobiliteitsbudget

Daarvoor is ook de medewerking van werkgevers vereist. ForenZo is met hen in gesprek over bijvoorbeeld een vrij te besteden mobiliteitsbudget in plaats van een vaste kilometervergoeding.

 

Tussenliggende gemeenten moeten meedoen

Een andere voorwaarde voor succes is dat ook tussenliggende gemeenten aanhaken. De fietsroute voert ook langs Weesp, Muiden, Diemen en Naarden. En niet overal zijn de fietspaden optimaal. Ook op het grondgebied van Almere moeten nog wat maatregelen worden getroffen om de paden verder te verbeteren. Schrier hoopt dat Almere al dit voorjaar de eerste speciale verkeersborden kan plaatsen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Frank van den Hoven (redacteur) op
Beetje misleidende kop. Deze suggereert dat het fietspad elektrisch is, terwijl het gaat om een fietspad bedoeld voor elektrische fietsen. Dat is toch iets heel anders... ;-)
Door Istvan op
Waarom iets dat zo typisch Nederlands is, met een Engelse naam aangeven.
Triest
Door Sandra op
Waarom niet een rijbaan die op de een of andere manier fietsaccus kan opladen. Zou in de nabije toekomst toch wel moeten kunnen.
Door M.P.Lievense op
Wat voor nut hebben oplaadpunten? opladen duurt te lang..je gaat toch geen uur op een fietspad staan wachten..zit men zo weer in de auto (en 25 km. haal je makkelijk met een accu, mijn 38 km. naar Osdorp net niet)
Door Ed op
Kan de verlichting dan beperkt blijven tot LEDs in de rijbaan?