Eindhoven en Düsseldorf willen snelle treinverbinding
De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf.
De Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel en zijn Düsseldorfse collega Geisel hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf. De kosten van de nieuwe hsl worden ruwweg geschat op tien miljard euro.
Economisch noodzakelijk
De spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. ,,Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.'' Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.
Technologische hotspot Eindhoven
Ook geldt Noordrijn-Westfalen als de toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zeggen de burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf. Verder speelt mee dat ,,de technologische hotspot Eindhoven'' via Düsseldorf zo verbonden kan worden met het netwerk van hogesnelheidslijnen in Duitsland.
10 miljard
De huidige regionale trein, één keer per uur van Düsseldorf naar Venlo, waar reizigers moeten overstappen, noemen zij ,,van zeer matige kwaliteit''. Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering. Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de nieuwe hsl zo'n tien miljard euro. (ANP)
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De doorvoer van R'dam naar het achterland (v.v.)wordt hierdoor ook verbeterd.