Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Duurzame stroomprojecten baren netbeheerders zorgen

Netbeheerders zien dat het aantal aanvragen voor windparken afneemt, terwijl de aanvragen voor zonneparken in het veld of op de grond nog steeds stijgt. Daarmee wordt het steeds moeilijker om het energiesysteem efficient in te richten, en wordt het electriciteitssysteem duurder en is er minder ruimte op het net.

22 november 2021
finanicien---hoogspanningsmast-en-woning.jpg

Netbeheerders zien dat het aantal aanvragen voor windparken afneemt, terwijl de aanvragen voor zonneparken in het veld of op de grond nog steeds stijgt. Daarmee wordt het steeds moeilijker om het energiesysteem efficient in te richten, en wordt het electriciteitssysteem duurder en is er minder ruimte op het net.

Balans

Een van de netbeheerders, Liander, maakte de balans op nadat de inschrijvingen van duurzame energieprojecten voor een SDE++-subsidie vorige week sloot. Initiatiefnemers voor zo’n project moeten van de netbeheerders een zogenaamde ‘ transportindicatie’ voor het leveren van stroom op het netwerk. De netbeheerder geeft dan aan of de stroom uberhaubt vervoert kan worden. In sommige ‘ rode’ gebieden is de netcapaciteit te gering om nog nieuwe projecten aan te kunnen sluiten. Met de transportindicatie wordt voorkomen dat projecten subsidie krijgen die binnen de vastgetelde tijd geen duurzame stroom kunnen leveren.

 

Windprojecten

Niettemin ontving Liander dit jaar meer dan tweeduizend aanvragen, waarvan iets meer dan 250 geen goedkeuring kregen. Maar wat vooral opvalt is dat het aandeel van windprojecten steeds geringer wordt. Slechts 1,2% van de totale beoogde energieproductie waarvoor een indicatie is afgegeven, 1.995 megawatt, bestaat uit windenergie. De rest bestaat vrijwel volledig uit zonneprojecten, zowel op daken als in zonneweides.

 

Belasting 

Dat laatste baart de netbeheerder zorgen; de eenzijdige productie zorgt ervoor dat een goede mix van stroomleverancies steeds moeilijker wordt. Als de zon schijnt is de belasting op het net dan te hoog, maar in de nacht of tijdens bewolkte dagen laag. Dat leidt er nu al toe dat netbeheerders forse investeringen moeten doen in het netwerk. Maar volgens Liander moeten die extra investeringen wel efficient worden ingezet. ‘Onder meer door een goede mix van opwek van duurzame energie door wind- en zoninstallaties is veel voordeel te behalen. Door het maken van systeemefficiënte keuzes kan tot wel 60% van de benodigde ruimte, tijd en geld voor infrastructuur worden bespaard. De maatschappelijke keuze voor alsmaar meer zonnestroom betekent dat de netbeheerders meer infra moeten aanleggen dan in een efficiënt(er) systeem. Daardoor worden wacht- en realisatietijden langer, gaan de maatschappelijke kosten omhoog en kunnen de netbeheerders het schaarse personeel niet inzetten voor essentiële werkzaamheden.’

 

Tennet

Bovendien zijn niet alleen de regionale netbeheerders verantwoordelijk voor het net. Ook de beheerder van het hoogspanningsnet, Tennet, heeft aangegeven dat in een aantal provincies, zoals Gelderland, Friesland en Flevoland, de maximale capaciteit is bereikt. Netbeheerders als Liander kunnen hun netwerk pas uitbreiden als Tennet het netwerk ook verzwaart. En dat kan nog jaren duren.

 

Regie

Uiteindelijk is er meer regie nodig van de overheden, vinden de netbeheerders. Ze vinden vooral dat er meer eisen gesteld moeten worden aan zonneprojecten. Zo kunnen projecten op zonnige dagen de energie eerst, lokaal, opslaan om pas later af te geven aan het net. ‘De SDE++-regeling bevat nu geen prikkel om hierop te sturen of om energieopslag lonend te maken.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ab / beleidsmedewerker
Leg dat maar eens aan de landelijke politiek uit. Een KWH zegt ze helemaal niets. Er zitten er weinig bij met een technische achtergrond. Heeft Jesse Klaver een technische achtergrond? Zeker niet, anders zou hij niet in centrum Den Haag een houtpelletkachel in zijn woning zetten. Wat hij wel begrijpt is hoe hij kiezers voor zich kan winnen. Ook voor de door D66 gepropageerde bevolkingsgroei om de kosten van de vergrijzing te beteugelen, waardoor mede een miljoen woningen erbij, is ook infrastructuur noodzakelijk, voor het openbaar vervoer, wegen, maar ook gewoon voor stroom. Dat staat niet in de uitgelekte kabinetsplannen, maar het is mooi wel zo.
Ivo
Als er op de locaties van de kolen- en gascentrales kerncentrales komen, hoeft het net niet voor veel geld aangepast te worden.
eric / ambtenaar
meer regie nodig van de overheden ? Deze overheid? Nee toch ? Marktwerking! ha ha.

(behalve voor een onrendabele en vervuilende luchtvaart mij.)
Ab / beleidsmedewerker
@Hans onze geniale milieuvriendelijke onderhandelende coalitiepartners hebben nu het volgende verzonnen voor vliegveld Lelystad!! Een maximaal aantal vluchten voor Schiphol en Lelystad GEZAMENLIJK!! Er wordt een fantastisch netwerk van leugens gesponnen om dat verrekte vliegveld Lelystad toch te kunnen openen.

Zie hier de ware agenda.
Advertentie