Dure parkeervergunning voor tweede auto heeft effect
Gemeente ziet effect van differentiëren tarieven voor eerste en tweede auto.
Beleid om het bezit van meerdere auto’s duurder te maken, lijkt effect te hebben in Den Haag. Sinds een forse prijsverhoging voor de tweede en volgende parkeervergunning, is het aantal huishoudens met twee of meer auto’s fors gedaald.
Tweede vergunning fors duurder
Den Haag heeft in 2010 de tarieven voor bewonersvergunningen aangepast: een laaggeprijsde eerste vergunning (3 euro per maand) maar een vrij hoog tarief voor elke tweede of volgende vergunning (35 euro per maand). Voor die tijd kostte een parkeervergunning 10 euro per auto.
Autobezit met 900 gedaald
De gemeente ziet een duidelijk effect, dat niet alleen aan de crisis is toe te schrijven. In de periode 2009 – 2012 is in totaal in die buurten het bezit van tweede en volgende auto’s met ongeveer 900 gedaald, meldt de dienst Stedelijke Ontwikkeling. ‘Geen duidelijk verband is waargenomen tussen parkeerdruk en het autobezit: ruimtegebrek is geen reden om af te zien van een tweede en volgende auto, een duurdere vergunning is dat wel.’
Toename in buurten zonder betaald parkeren
Terwijl in de 43 buurten waar een betaald-parkerenregeling geldt het aantal woningen met twee auto’s en met vier of meer auto’s is afgenomen, nam in de buurten zonder een betaald-parkerenregeling het aantal woningen met twee of meer auto’s juist toe, aldus de dienst. Gemiddeld is in de buurten met betaald parkeren het aantal woningen met drie auto’s wel toegenomen, maar dit is het effect van de afname van het aantal woningen met vier of meer auto’s.
Crisiseffect
Blijkbaar zijn bewoners wel bereid om 20 euro (10 + 10) per maand, maar niet 38 euro (3 + 35) per maand te betalen voor twee auto’s, constateert Den Haag. Op dit moment wordt onderzocht in welke mate het effect werkelijk door de prijsdifferentiatie is te verklaren, naast het crisiseffect, zegt woordvoerster Lia Bos. ‘Maar ons beeld is dat het hogere tarief voor een parkeervergunning voor de tweede of volgende auto het effect heeft dat wij ervan verwachten: mensen denken na of een tweede auto echt nodig is.’
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.