Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Duidelijkheid over extra geld infrastructuur

Het extra geld voor infrastructuur dat was vrijgemaakt in het regeerakkoord, krijgt in de donderdag gepubliceerde begroting 2012 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) een bestemming.

16 september 2011

Projecten
Projecten als de Ring Utrecht, de Rijnlandroute (verbindingsweg tussen Katwijk en de A4), de ruit Rotterdam, de A10-Zuidas en de spooraansluiting Maasvlakte 2 worden met het geld bekostigd.

Bereikbaarheid

In het regeerakkoord is afgesproken meer te investeren in spoorlijnen en wegen, oplopend van 100 miljoen tot structureel 500 miljoen per jaar vanaf 2015. De regering wil op deze manier de bereikbaarheid van de steden op peil houden. Gedurende deze kabinetsperiode komen er 800 kilometers aan rijstrook bij. In 2012 wordt circa 190 kilometer daarvan in gebruik genomen.


Impuls
Ondanks economische malaise en de noodzakelijke bezuinigingen trekt het kabinet dus de portemonnee als het gaat om infrastructuur. De regering hoopt dat daar een economische impuls vanuit gaat. Als de economie weer aantrekt, is bovendien goede infrastructuur zeer wenselijk.

Supersnelwegen

De besluitvorming over de aanleg van wegen denkt minister Melanie Schultz van Haegen (I&M) met de helft in tijd terug te brengen door voorafgaand aan een regeringsbesluit eerst met lagere overheden, maatschappelijke organisaties en andere betrokkenen te overleggen.

,,Door het scheiden van regionaal verkeer op het hoofdwegennet ontstaan zogenoemde supersnelwegen'', legt ze in haar begroting uit. ,,Hierdoor verbetert de doorstroming. Bij de randweg Eindhoven zijn hiermee positieve ervaringen opgedaan. In 2012 gaat het kabinet verder met het verkennen van de mogelijkheden.''

Maximum snelheid

Bij wijze van experiment is dit jaar op acht snelwegen de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur. Dit najaar laat Schultz weten hoe dat uitpakt en op welke trajecten ze het maximum eveneens wil verhogen. In 2012 wil ze de verhoging op de proeftrajecten definitief maken en ook elders toepassen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Bijna niemand die straks meer een auto, laat staan het openbaar vervoer kan betalen, maar deze regering gaat stug door met geld in infrastructuur te pompen ten koste van de sociale voorzieningen.
Advertentie