Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Dorpen Derby succes voor leefbaarheid Brabant

De Brabantse Dorpen Derby leverde dit jaar 83 ideeën op, uit 61 dorpen. Negen finalisten kregen een coach om hun plannen uit te werken, voor drie uiteindelijke winnaars was er geld voor de uitvoering van hun project. Provincie Noord-Brabant is tevreden over het evenement, dat samen met Omroep Brabant is ontwikkeld. ‘Het is een vliegwiel voor burgerparticipatie.’

17 oktober 2014

Een leefbaarheidswedstrijd tussen Brabantse dorpen leverde dit jaar 83 ideeën op, uit 61 dorpen. Negen finalisten kregen een coach om hun plannen uit te werken, voor drie uiteindelijke winnaars was er geld voor de uitvoering van hun project. Provincie Noord-Brabant is tevreden over het evenement, dat samen met Omroep Brabant is ontwikkeld. ‘Het is een vliegwiel voor burgerparticipatie.’

Leefbaarheid versterken

De Derby heeft een groot bereik, wordt breed gewaardeerd en zorgt voor nieuwe vrijwilligers die zich in willen zetten voor hun omgeving, blijkt uit een evaluatie die de provincie heeft laten uitvoeren. Daarmee is de Brabantse Dorpen Derby een succesvol instrument om burgerparticipatie te stimuleren en de leefbaarheid in dorpen en kernen te versterken, stellen Gedeputeerde Staten. De winnaars zorgden voor een evenement voor alle dorpsverenigingen (Vierlingsbeek), een sport- en speluitleen (Boekel) en activiteiten voor kinderen in het speciaal onderwijs (Son)

Ondersteuners van de provincie

Het was de derde keer dat de Dorpen Derby werd georganiseerd, dit jaar met sport en beweging als thema. De finalisten werden gekoppeld aan ondersteuners van de provincie die hen hielpen de plannen uit te werken en aan bekende topsporters die zorgden voor extra motivatie en publiciteit. Deelnemers die niet doorgingen naar de finale, kregen van de provincie tips om hun idee op een hoger plan te tillen en via crowdfunding te financieren.

Dorpen in beweging

Via uitzendingen van Omroep Brabant kon de hele provincie meeleven met de deelnemende dorpsgenoten. ‘Dorpen mobiliseren hun eigen achterban om mee te helpen of te stemmen voor hun project. Samen met een beroemde sporter krijgt een team het dorp flink in beweging’, aldus provinciewoordvoerster Karen Wijnen.

Sportbeleid intensiveren

Ook na afloop van de wedstrijd heeft het project nog impact. In de evaluatie worden enkele voorbeelden van de “vliegwielfunctie”  genoemd. Zo wil de gemeente St. Anthonis door de deelname van haar inwoners aan de Dorpen Derby finale haar sportbeleid intensiveren. En het schoolbestuur van De Wegwijzer (Sint-Michielsgestel, finalist) reserveerde naar aanleiding van de Derby een extra bedrag voor de ontwikkeling van een speel- en beweegterrein rondom de school, bedoeld voor alle leeftijden.

2 miljoen tweets

Ook publicitair was de Dorpen Derby een succes, met 224 publicaties in de media, circa 25.000 internetstemmen, 260.000 kijkers naar de finale-uitzending en ruim 2 miljoen tweets. Volgend jaar houdt Brabant opnieuw een leefbaarheidswedstrijd. Het thema is dan cultuur.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie