Diesels verdwijnen het hardst uit steden met milieuzone
Het aantal dieselauto’s van voor 2001 loopt in Nederland hard terug. Met name in steden die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld is het aantal personen- en bestelauto’s op diesel sterk gedaald.
Het aantal dieselauto’s van voor 2001 loopt in Nederland hard terug. Met name in steden die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld is het aantal personen- en bestelauto’s op diesel sterk gedaald.
Milieuzones
Het totaal aantal personenauto’s en busjes die op diesel rijden, is in Nederland gedaald met 34 duizend tot 155 duizend voertuigen. De daling van het aantal oude diesels is verreweg het grootst in Rotterdam en Utrecht, gemeenten die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van het motorvoertuigenpark van de RDW.
Oude diesels
Begin 2017 telde Nederland 155 duizend diesel personen- en bestelauto’s met een bouwjaar vóór 2001, 34 duizend (18 procent) minder dan een jaar eerder. Vergeleken met begin 2010 is dit een daling van 415 duizend (73 procent). Zeven jaar geleden stonden nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland.
Sloopregeling
Van de vier grootste gemeenten is de daling van het aantal oude diesels in Rotterdam het grootst. Sinds maart 2014 is hier een sloopregeling ter beschikking gesteld die nog tot eind 2017 loopt. Rotterdammers met een oude diesel ontvingen een subsidie voor het laten slopen van hun auto. Sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone van kracht voor oude dieselauto’s en is het aantal voertuigen bijna gehalveerd tot 2 200 stuks. Vergeleken met 2010 is de daling 86 procent.
Laagst
In Utrecht geldt al vanaf begin 2015 een milieuzone voor oude dieselauto’s. Bezitters van zo’n auto hadden tussen eind 2013 en begin 2016 ook de mogelijkheid om hun auto te laten slopen tegen een vergoeding. In deze jaren daalde het aantal oude diesels elk jaar met gemiddeld 32 procent. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling. Wel was het aantal oude diesels in Utrecht met 1 500 stuks op 1 januari 2017 het laagst van de vier grootste gemeenten.
Benieuwd overigens of het plaatje voor de oude benzine auto er anders uit ziet.