of 59162 LinkedIn

Dichten geul Zandmotor 'blamage'

Het dichten van de geul van de Zandmotor, een kustverstevigingsproject in Zuid-Holland, stuit op grote bezwaren van kennisinstituut Deltares.

Kennisinstituut Deltares heeft grote kritiek op de aanpak door de provincie Zuid-Holland van het kustverstevigingsproject de Zandmotor. Het afsluiten van een gevaarlijke geul met stenen is ‘een blamage’ voor het experiment.

Paniekerige actie
Zuid-Holland besloot medio mei een snelstromende geul rond de experimentele kustversteviging ‘Zandmotor’ bij Monster te dichten met stenen. Professor Huib de Vriend van Deltares spreekt van een ‘paniekerige’ actie van de provincie. Volgens De Vriend zal de harde afdichting weer nieuwe, gevaarlijke stroming aantrekken.

Zand 
De provincie heeft als alternatief wel een nieuwe geul gegraven, maar ook daar heeft de wetenschapper, die geldt als een van de founding fathers van ‘bouwen met de natuur’, kritiek op. ‘Die geul zal dicht raken of zich richting strand keren’, aldus De Vriend. Volgens hem had de geul bij laag water met zand moeten worden gedicht.

Zwemseizoen
Dat laatste was volgens de provincie onmogelijk. ‘De stroming was daarvoor te sterk’, zegt projectleider Koen Oome. Hij rechtvaardigt het besluit met het oog op de veiligheid. Er heerst weliswaar ter plaatse een zwemverbod, maar de provincie wil geen risico lopen vanwege het badseizoen dat 15 mei begon. De provincie streeft er naar later dit jaar de stenen weer te verwijderen. Ook Rijkswaterstaat is deze mening toegedaan en heeft daarom slechts een tijdelijke vergunning afgegeven.

Experiment
De Zandmotor is een vijftig miljoen euro kostend experiment waarbij een 128 hectare opgespoten zandvlakte van 23 miljoen kubieke meter zand gedurende een periode van twintig jaar wordt meegenomen langs de kust, tot aan Scheveningen toe. Er wordt een brede nieuwe duinenrij gevormd. Natuur en recreatie liften nadrukkelijk mee met dit nieuwe type kustverdediging. Over dit tijdelijke stukje Nederland gaat een flinke hoeveelheid bestuurlijke organisaties.

 

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nummer 11, 2012.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Plafond op
Gooi meteen alle wegen dicht, scheelt jaarlijks honderden verkeersdoden.
Door Vastenhouw (------------) op
Misschien een idee om de Slufter op Texel dan ook dicht te gooien? Daar treedt ook gevaarlijke stroming op in een geul bij het strand. Alleen is daar niemand zo stom om er in te gaan zwemmen.
Blijkbaar ontbreekt dat inzicht in Zuid-Holland?
Door Peter de Graaf (Afgestudeerd Fysisch Geograaf) op
Ingrijpen lijkt me op dit moment onverstandig. Het betreft hier een geweldig innovatief experiment. En ja, bij experimenten treden ook wel eens onverwachte effecten op; ingrijpen verstoort het experiment, maar belangrijker de kennis die hier wordt opgebouwd kan ons land straks in de wereld toepassen en verkopen. Als we bang zijn voor innovatie en experimenten blijft Nederland een land van regels en controle. Dit is een kans voor open doel voor onze beoogde kenniseconomie. De zandmotor heeft mijn warme steun.
Door Steven Visser (HTS Civiel afgestudeerd) op
Je bouwt iets voor de natuur. Voor 20 jaar. Blijf er dan ook 20 jaar van af. Natuur is natuur mensen, die gaat zijn gang wel.
Door Roel van Swam (senior projectconsultant) op
'De natuur mag haar gang gaan', sterker nog: we omarmen (terecht) het principe van 'Building with nature', maar als het even iets anders gaat dan verwacht grijpen we in. Zuid-Hollandse politiek: geef deze pilot nou eens een echte kans (enkele jaren) en probeer niet elk vermeend risico uit te sluiten.
Door Jan op
Dit is toch wel op kleine schaal, in een laboratorium, uitgeprobeerd voordat er 50 miljoen aan besteed werd?
Door Gerard (waarnemer te velde) op
Zand in de motor.
Dat krijg je met veel kapiteins op de wal.