Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Den Haag zet zelf treinverbinding met Brussel op

De gemeente Den Haag gaat zelf een spoorverbinding opzetten met diverse Belgische gemeenten, nu de Beneluxtrein met de komst van de Fyra is komen te vervallen.

17 januari 2013

De gemeente Den Haag gaat vanaf eind deze maand met zeven vervoersbedrijven praten over de exploitatie van een treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid. Dat maakte de gemeente woensdagmiddag bekend.

Capaciteit aangevraagd
Den Haag heeft bij spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor tussen de hofstad en Brussel. Hiervoor heeft de gemeente een besloten vennootschap opgericht. Het is de bedoeling dat het spoorbedrijf dat de intercitylijn uiteindelijk gaat verzorgen, de bv dan overneemt.

Beneluxtrein opgeheven
Den Haag heeft sinds 9 december geen rechtstreekse treinverbinding meer met Antwerpen en Brussel. De aloude Beneluxtrein is opgeheven en vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra. Wie daarmee wil reizen moet echter eerst naar Rotterdam en dan overstappen. Den Haag onderzoekt nu of het mogelijk is een nieuwe treinverbinding tot stand te brengen. Deze trein moet stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid.

Mechelen enthousiast
De burgemeester van Mechelen, Bart Somers, reageerde al enthousiast op het initiatief en neemt contact op met Den Haag. ,,Mechelen is door de snelle verbinding met de Belgische luchthaven Zaventem interessant, bijvoorbeeld vanuit Dordrecht", zei hij tegen het Belgische persbureau Belga. Ook Mechelen verloor de Beneluxtrein en moet het zonder Fyra stellen.

Marktonderzoek naar mogelijkheden
De Haagse wethouder Peter Smit (verkeer) liet weten het marktonderzoek naar de mogelijkheden in korte tijd te hebben opgezet. ,,De aanvraag bij ProRail is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven. In totaal nodigen we zes à zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken."

Geen bezwaar van Europese Commissie
De Europese Commissie heeft op zich geen bezwaren tegen alternatieve intercityverbindingen tussen Nederland en België. Europees commissaris Siim Kallas (Verkeer) benadrukt wel dat het om ,,klassieke internationale treindiensten'' moet gaan, want de Fyra mag niet in het gedrang komen. Kallas reageerde op een vraag van de Belgische Europarlementariër Ivo Belet over de mogelijkheden voor een alternatieve exploitant op de route Amsterdam-Brussel.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jos praat / beleidsmedewerker
Den Haag zet, in weerwil van de marktwerking, een groot vervoersproject op. Waarbij landelijke en regionale overheden zijn betrokken en Brussel over de schouder meekijkt. Benieuwd wat dat gaat opleveren.

Janssen / Boekhouder
Het blijft mij verbazen. Nog steeds zijn er ambtenaren en bestuurders die menen dat zij goede ondernemers zijn. Volgens mij hebben zij de krant/internet de afgelopen jaren niet goed gelezen.

Dit doet mij aan japan denken. Al 15 jaar hebben zij een recessie. De overheid gebruikt continue dezelfde oplossing, en het probleem blijft hardnekkig bestaan.

Dit is het zelfde verhaal, de uitkomst kennen wij allemaal. Oh ja, degene die het besluit nemen, zij niet degene die betalen. De belastingbetaler zal weer voor de ellende moeten opdraaien.
ambtenaar / ambtenaar
Dit lijkt mij puur een middel om de NS en het ministerie onder druk te zetten. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daadwerkelijk een lijn gaan exploiteren.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Een mooi initiatief. Het is echt triest om te zien hoe het ministerie van I&M, NS HighSpeed geblunderd hebben.

Er wordt wel veel gekletst over Europa, maar als het regeringen zlefs niet eens lukt om een betrouwbare spoorverbinding met een buurland op te zetten, dan schept het allemaal weinig vertrouwen. België heeft eerder voldoende openingen geboden, maar Nederland zevert graag tien jaar door over het herstel van het IJzeren Lijn goederentraject. Flora en fauna lijden daar niet of nauwelijks onder, maar in Nederland bedenkt men de meest idiote milieuregeltjes om de heraanleg te blokkeren. Ja, dan zet België elders ook een keer de hakken in het zand. Niet zo gek. Natuurlijk moeten de twee Europese regeringsteden een directe spoorverbinding hebben. Slim en gedurfd dat de gemeente Den Haag zelf het roer in handen neemt.
O. ten Hove
In de 19e eeuw waren er verschillende (particuliere) spoorbedrijven. Dit werkte niet en ze werden genationaliseerd. Nu met de splitising en de terugkeer van het 19e eeuwse roverkapitalisme krijgen we weer vervelende toestanden... jammer dat men geen lering trekt uit het verleden. Zelfs Rutte, hostoricus maar van dezelfde leeftijdsklasse als W.A. de kroonprins waarvan de studieresultaten geheim moesten blijven omdat ze slecht waren, snapt er niets van.



Die zescultuur, by the way, is te danken aan deze W.A.. Voordat hij ging studeren hingen de tentamenresultaten open en bloot op de gang met naam en toenaam. Iedereen kon zien wie een ionvoldoende had. Name and shame... Door de namen weg te laten en alleen collegakaartnummers te gebruiken viel dat weg en dat is volgens velen het begin van de zesjescultuur die dus bij de kroonprins begon.
Dick Wijfje / beleidsmedewerker
Als regelmatig gebruiker van deze verbinding kan ik me zeker iets hierbij voorstellen. Ik reis weliswaar, uiteindelijk, vaak gratis omdat de verbinding uitvalt of flink te laat is, maar ik heb liever een verbinding waar ik van op aan kan.



Ik vind de opmerking van de Europees commissaris wel intrigerend. 'De FYRA mag niet in het gedrang komen'? Dat de nieuwe verbinding niet de FYRA mag verdringen, alla. Maar hij gaat ook ook niet de HSL.



Hij bedoelt hopelijk niet dat het een goed alternatief mag zijn, en dat de FYRA daartegen beschermd moet worden.
Karel Doemar / Persvoorlichting
Den Haag is met stip dé slaapstad van Nederland.

Jarenlang al is deze verbinding bedreigd.

Iedereen piept, behalve de slaapstad.



De Fyraverbinding Den Haag-Breda-Brussel komt maar niet van de grond.

Met moeite produceert Den Haag, op aandringen van andere partijen (!), een brief.



Als Den Haag zo graag belangrijk wil zijn, dan moet het wat minder in zichzelf gekeerd zijn.



Met recht een losse flodder deze actie.

De vijand is al vertrokken,.
Gertjan van Wijk / oud burgemeester
In 1992 werden wij als westbrabantse burgemeesters door de Ns uitgenodigd, de tracékeuze speelde toen, naar Parijs te komen. Na een uitvoerige toelichting vertrokken wij per GTV van Montparnasse naar La Mans

300 km per uur. Mijn vulpen bleef staan op het uitklapbare tafeltje voor mij. 1992: geen problemen met treinstellen. Halverwege het traject stopte de trein in een kleine plaats met een behoorlijk industrieterrein.

Dit gebeurde in beide richtingen rond een uur of negen, idem tussen de middag en aan het eind van de ddag. Waarom kan zoiets niet in Den Haag? Wij zijn inmiddels 20 jaar verder met studeren!
Advertentie