Den Haag gaat met Arriva-trein naar Brussel
Op de 'Lage Landen Lijn' moet elk uur een trein gaan rijden. De NS is bang voor oneerlijke concurrentie.
De gemeente Den Haag gaat samen met vervoerder Arriva en Brussels Airport werken aan een internationale treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. De trein moet in december 2015 gaan rijden, of zoveel eerder als mogelijk. Dat meldde wethouder Peter Smit donderdag op een persconferentie.
Lage Landen Lijn
Op de Lage Landen Lijn, zoals de verbinding van Arriva (dochter van Deutsche Bahn) moet gaan heten, moet elk uur een trein gaan rijden. Deze trein gaat stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid. Voor het gebruik van de trein hoeft niet gereserveerd te worden. Het tarief van het treinkaartje zal ongeveer even hoog liggen als dat van een reguliere intercity.
Directe verbinding vliegveld
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. ,,Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei ze. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.
Dagjesmensen
En Smit: ,,Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.'' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.''
Fyra
Den Haag werkt sinds het verdwijnen van de zogeheten Beneluxtrein eind vorig jaar aan het tot stand brengen van een nieuwe lijn. De Beneluxtrein werd vervangen door de Fyra, die al snel weer uitviel. Bovendien deed de Fyra Den Haag niet aan. De vervangende intercity die nu rijdt, vertrekt wel uit Den Haag, maar rijdt volgens Smit lang niet vaak genoeg. De gemeente heeft bij spoorbeheerder ProRail al ruimte aangevraagd om de trein te laten rijden. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat ruimte op het spoor gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.
Oneerlijke concurrentie
De NS zegt in een reactie de komst van een nieuwe treindienst tussen Den Haag en Brussel als mogelijke oneerlijke concurrentie te zien. Ze is bang dat de nieuwe dienst ook veel passagiers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, terwijl de Spoorwegen een concessie hebben voor het binnenlandse passagiersvervoer. Dat liet een woordvoerder van het spoorbedrijf donderdag weten.
De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder al om een oordeel gevraagd over de dienst die de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva gaan opzetten, maar de ACM wilde het proces rond de aanbesteding afwachten.
Geen Italiaanse benamingen meer. Noemt het gewoon aankomst trein. Als ie al ooit aankomt.