of 59123 LinkedIn

Brabantse werkgevers hekelen “geklungel” Merwedebrug

Directeur Ellen Kroese van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) wil snel met Rijkswaterstaat, de provincie, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) om tafel om "missers" als het achterstallig onderhoud aan de Merwedebrug te voorkomen. Geklungel, noemt ze het.

Geklungel. Zo noemt de kersverse directeur van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) Ellen Kroese het achterstallig onderhoud aan de Merwedebrug. Ze wil zo snel mogelijk met Rijkswaterstaat, de provincie, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) om de tafel om "dit soort missers" te voorkomen.

Geklungel
‘Het onderzoek naar de haarscheurtjes in de Merwedebrug duurt nog steeds voort en is waarschijnlijk pas vrijdag klaar. En dan volgt pas reparatie, dus zal de burg nog een aantal maanden uit de roulatie zijn. Ik vind het ongelooflijk dat je nu kunt constateren dat er zo’n groot achterstallig onderhoud is op zo’n belangrijke ader. Dat vind ik echt geklungel’, aldus Kroese in een praatprogramma op Omroep Brabant. Dat zijn geen mis te verstane woorden. Het tekent de frustratie in Brabant over het gebrek aan Haagse investeringen in rijkswegen door de provincie. ‘Blijkbaar ziet het ministerie onvoldoende in hoe belangrijk Brabant voor de economie is.’

Geen Calimero
Brabant moet geen Calimero zijn, vindt Kroese, maar ze heeft wel grote behoefte krachten te bundelen met de transportsector en met de rijksoverheid beter naar de verdeling van de gelden te kijken. ‘Als 40 procent van alle transport door Brabant gaat en het fileprobleem breed toeneemt, ook op de A58 van Tilburg naar Breda, dan is het onverantwoord daar nog langer onderzoek naar te doen en zaak direct geld vrij te maken om dit stuk snelweg aan te pakken.’ Haar vereniging lobbyt al lang voor de A58 en A59. Ze wijst erop dat er nogal wat knelpunten in Brabant zijn. ‘En door de problemen met de Merwedebrug komt de druk extra op andere knelpunten. Zelfs op A2 staat het dan stil. Op de Merwedebrug zijn maar twee banen, waarvan een voor vrachtvervoer. Er is dus maar een baan voor gewoon vervoer. Dat is gewoon te weinig.’ Van noord naar zuid zijn er drie bruggen over het water. ‘Als een brug uitvalt, dan heeft dat desastreuze gevolgen.’

Tijdige communicatie had veel overlast voorkomen
Over de opmerkingen van Kroese zegt de provincie dat termen als "geklungel" op dit moment niet bijdragen aan een snelle oplossing van het probleem. Dat er uit hetgeen afgelopen week is gebeurd ook nog wat te leren valt is volgens de provincie evident. 'Een tijdige communicatie richting andere wegbeheerders, zodat ook wij voorbereid waren op een dergelijke stremming had veel overlast kunnen voorkomen. Dat hebben we ook met Rijkswaterstaat en het ministerie gedeeld. Ook zijn wij voorstander van een onderzoek hoe deze situatie nu heeft kunnen ontstaan en om snel in kaart te brengen hoe de staat van andere bruggen is op cruciale rijkswegen.'

Ruimhartige compensatie

De eerste prioriteit van de provincie is nu het zo goed mogelijk oplossen van de problemen die de stremming veroorzaakt voor de regio. Het gaat vooral om de veiligheid en bereikbaarheid van de regio maar ook om alternatief vervoer van OV-reizigers die niet meer met de bus over de brug kunnen. 'De provincie heeft dan ook stevig bij het ministerie aangedrongen op een oplossing in het snelst mogelijke tempo met oog voor de grote impact voor onze regio en verwacht van de minister dat ze ruimhartig omgaat met de compensatie van gedupeerden.'


Overlast beperken 

Vervoerder Arriva zet sinds vorige week elke dag acht pendelbusjes en tien grote pendelbussen extra in om OV-reizigers te kunnen vervoeren die normaal gebruik maken van de busverbindingen naar onder meer Utrecht en Gorinchem. De provincie zet verder extra verkeersinspecteurs in om de situatie op de weg te monitoren en houdt de informatie uit meetpunten op provinciale wegen extra nauwlettend in de gaten. 'We staan in goed contact met gemeenten in de regio om snel knelpunten te signaleren en overlast voor de regio en het bedrijfsleven zoveel mogelijk te beperken.'


Rijkswaterstaat wil in gesprek

Rijkswaterstaat wil heel binnenkort graag met mevrouw Kroese, en alle andere belanghebbenden, om tafel om de kwestie met de brug goed toe te lichten en haar suggesties en ideeën te horen, aldus woordvoerder Michel de Vos. Hij wijst erop dat Rijkswaterstaat een goedwerkend monitoringssysteem heeft dat de dienst al tijden hanteert en dat voldoende inzicht geeft in de huidige status van de bruggen. Eens in de zes jaar krijgt een brug een uitgebreide inspectie. Een risico-analyse en een programmering van uit te voeren maatregelen is onderdeel van zo’n uitgebreide inspectie. Eens in de twee jaar is er een aanvullende visuele inspectie. 'Niettemin kijkt Rijkswaterstaat nu of dit inspectieregime moet worden aangepast.'

 

Tekenen van overbelasting

In verband met de verbreding van de A27 is onder andere gekeken naar de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug, vertelt De Vos. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen. 'Na diverse metingen en een visuele inspectie is besloten tot nader onderzoek en de maatregelen die getroffen zijn.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door K. de Beer (Adviseur) op
Hebben jullie en ook MKB Brabant allemaal onder een steen gelegen de afgelopen 10 jaar of zo? Het is al 10 jaar crisis en waar de bedrijven en burgers de hand op de knip hielden, zijn de programma's van de overheden uitgevoerd (dit i.t.t. tot Duitsland waar de kraan subiet dicht ging en men nu alle achterstallige onderhoud aan het uitvoeren is). Waar we nu mee te maken hebben is dat de Nederlandse politiek sinds 2012 de kraan heeft dichtgedraaid en er overal achterstallig onderhoud ontstaat en de nieuwe verkeersknelpunten duidelijk worden. Het is eigenlijk allemaal een ABC-tje. De economie loeit nu weer aan maar de infrastructuur moet daar weer bij aangehaakt worden. Duurt een jaartje of 5-6.....
Door H. Wiersma (gepens.) op
Het gaat hier m.i. niet om investeringen in het westen/randstad of elders. Al eens in de buurt van Den Haag gereden? Het wegennet daar is ook abombinabel en daar gebeurt ook nauwelijks wat aan.
De 55 jaar oude Merwedebrug lijkt mij gewoon een zaak van onderschatting en/of verkeerde planning, want je moet natuurlijk in eerste instantie wel onderhouden wat je hebt.
Door Henk op
Honderden miljoenen naar de randstad voor infrastructuur ( om het Venetië van het noorden te creëren). Voor onderhoud in de overige gebieden van nl heeft deze regering niets over!
Door JB op
Hartgrondig eens met onderstaande reacties. Bizar dat anno 2016 een van de grootste knooppunten in het zuiden van het land nog verkeerslichten kent en minstens twee keer per dag voor 5 gemeenten forse verkeers- en milieuoverlast zorgt. RWS, totaal kansloos.
Door A3iaan op
@p;
U woont waarschijnlijk boven de rivieren gezien uw neerbuigende opmerking "Calimero's". Vooral daar blijven!!
Door H. Wiersma (gepens.) op
Het lijkt me duidelijk dat er bij RWS in de onderhoudscyclus het nodige misgaat. Veroudering van bruggen en het steeds zwaarder wordende vrachtverkeer betaalt op een gegeven moment zijn tol als daar onvoldoende alert op wordt gecontroleerd en gepland. Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteitstelling: er is wel geld voor nieuwe wegen en (kennelijk) te weinig voor onderhoud of aanleg van bruggen.
Dit Kabinet (VVD/PvdA) is er altijd als de kippen bij om anderen op hun onvolkomenheden te wijzen, maar ze kunnen beter eerst eens orde op zaken stellen in eigen keuken.
Door p op
Graag de feiten van de Calimero's in de provincie. Als ik op de site van de RWS kijk bij projecten valt mij op dat er een ruime spreiding door het land is.

Laat maar zien dat de regio onderbedeeld is bij RWS.
En voor de rest is het natuur k... En er ligt nog heel wat meer infra in NL dat uit die tijd is en heel intensief is/wordt gebruikt.
Door Rex Rotary (Coördinator) op
Als randstadbewoner moet ik onderstaande schrijvers helaas gelijk geven. Daarnaast hebben we te maken met een ader verkalkte organisatie als Rijkswaterstaat. Als je regelmatig zaken moet doen met deze club valt het je op hoe log en traag allerlei zaken worden behandeld. Mails die niet beantwoord worden, vergunningaanvragen die zoek raken zijn voorbeelden van de werkwijze. RWS zal zeker niet bij haar baas aandringen op vervanging van deze brug, laat maar uit de hand lopen, dan komt dat vanzelf wel. Als regelmatige gebruiker van deze brug moet je wel constateren dat dit kunstwerk volledig verouderd is en net als haar zusjes bij Vianen, Culemborg en de Moerdijk al lang vervangen had moeten worden. Nu moet RWS aan de regio gaan uitleggen hoe dit toch wel allemaal komt.
Door marquis de canteclair thoe beneveldt (emeritus weg-en waterbouwer) op
Kan je 50 jaar tevoren aan zien komen maar nee, eerst weer € 2 miljard naar Prorail en NS waar nog eens 150 treinen per dag over hetzelfde spoor worden geduwd. Interessant wordt het als de Moerdijkbrug ook uitvalt en dan stappen de treinreizigers over in de files. Ach, tolheffing, spitsrijden en benzineprijs zijn een dag na de verkiezingen ingevoerd resp verhoogd.
Door A3iaan op
@Criticus (ambtenaar); volledig mee eens maar nu komt ook nog het probleem van de Moerdijkbrug er nog bij. En.....geld zal waarschijnlijk ontbreken!!!