of 59318 LinkedIn

Brabant wil verdiept spoor voor Vught

Vught verwacht grote problemen door een toename van het treinverkeer. Vanaf 2020 gaan er flink meer treinen rijden omdat intercity’s 6 keer per uur gaan rijden en goederenwagons via de Betuwelijn door Brabant gaan rijden
3 reacties

De provincie Noord-Brabant is voor een verdiepte ligging van het spoor in Vught en wil daaraan 112 miljoen euro bijdragen. CDA-gedeputeerde Ruud van Heugten heeft dat woensdag bekendgemaakt.

400 treinen per dag
Vught verwacht grote problemen door een toename van het treinverkeer. Vanaf 2020 gaan er flink meer treinen rijden omdat intercity’s 6 keer per uur gaan rijden en goederenwagons via de Betuwelijn door Brabant gaan rijden. In 2020 komen er per dag 400 treinen door Vught.

Provincie wil bijdragen
Brabant wil bijdragen omdat de plannen voordeel bieden voor de hele provincie, aldus de gedeputeerde. Goederentreinen hoeven niet meer door Breda en Tilburg en voor reizigers ontstaan betere mogelijkheden, redeneert hij.

Verdiept spoor
De provincie kiest voor de variant met een verdiept spoor door Vught over 2,2 kilometer. Die variant kost ongeveer 470 miljoen euro, 250 miljoen euro meer dan de basisvariant. Den Haag wil de helft van de meerkosten betalen op voorwaarde dat de regio de andere helft betaalt. ‘Nu is het natuurlijk aan de gemeente om ook een duit in het zakje te doen’, zei Van Heugten woensdag. Hij verwacht van Vught een bijdrage van 17,5 miljoen euro. Eventueel wil de provincie het geld wel voorschieten, zei hij. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maakt uiteindelijk een definitieve keuze.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Is al opgelost. We verhogen ter plekke de omgeving op met zand. Van dichtbij is dat hetzelfde als verdieping -).
Door Johan Pronk (ambtenaar strategie) op
Maar nu de grootste uitdaging: denkt men werkelijk dat dit door de procedures komt EN gerealiseerd wordt voor 2020? Daar is een Nederlands Record Planrealisatie voor nodig!. Als het lukt chapeau. De ambitie van Brabant is alleen logisch als de realisatie binnen 6 jaar, vanaf nu, gegarandeerd wordt. Anders is dit plan eerder een bottleneck voor de omleiding van het Betuwelijnvervoer dan een oplossing!
Dat wordt de belangrijkste toets bij de afweging om er nu geld in te steken. Dus burgers: de inspraak zal snel adequaat en tot the point moeten zijn. U krijgt hooguit een paar weken om te beseffen wat het zou betekenen voor U.
Door Gerry Keijsers (CEO) op
Klasse! daar gaan we voor!