Brabant onderzoekt bereikbaarheid kleine kernen
Dertien gemeenten in de regio gaan onderzoeken hoe de – vooral oudere – inwoners in hun kleine kernen kunnen blijven reizen.
Met openbaar vervoer met personenauto’s en door vrijwilligers wil de regio Noordoost Brabant de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied versterken. Dertien gemeenten in de regio gaan onderzoeken hoe de – vooral oudere – inwoners in hun kleine kernen kunnen blijven reizen.
Inwoners komen moeilijk op bestemming
Samen met de provincie Noord-Brabant, de Regiotaxi en lokale vervoerders tuigen de gemeenten in het Land van Cuijk drie innovatieve mobiliteitsprojecten op. Uit een eerdere inventarisatie door adviesbureau Zet blijkt dat inwoners uit het dit gebied steeds moeizamer op de gewenste bestemming komen. Om verschillende redenen: er rijden minder bussen, de bus komt niet of minder vaak in het dorp, mensen zijn niet bekend of vertrouwd met het reizen met het openbaar vervoer, sommige bestemmingen zijn niet of moeilijk te bereiken.
Maatwerk nodig voor mobiliteit
Met drie pilotprojecten willen de gemeenten onderzoeken welk maatwerk nodig is om de mobiliteit – en daarmee de leefbaarheid – voor inwoners te versterken. Zo wordt in Vianen, waar al tijden geen openbaar vervoer meer komt, gekeken naar de mogelijkheden van particulier vervoer met hulp van vrijwilligers. Een vergelijkbare proef vindt overigens komend jaar plaats in Amsterdam, met personenauto’s die langs ziekenhuizen, winkelpleinen en verzorgingshuizen rijden. Daar wordt niet gewerkt met vrijwilligers, maar met werkleerplekken voor werklozen.
OV-chipkaart drempel voor ouderen
De tweede Brabantse proef vindt plaats in de kern Sint Hubert, die een ander probleem heeft: er zijn goede busverbindingen naar omliggende plaatsen en naar een station. Maar de komst van de OV-chipkaart heeft een flinke drempel opgeworpen voor oudere reizigers. Vrijwillige mobiliteitsconsulenten, die reizigers op weg helpen in het openbaar vervoer, zouden hier uitkomst kunnen bieden.
Maasziekenhuis beter bereikbaar
Een derde proef is bedoeld om de bereikbaarheid van het Maasziekenhuis in Boxmeer te verbeteren, een van de meest voorkomende bestemmingen. Patiënten, bezoekers, personeel en leerlingen zorgen voor pieken in het vervoer. Dat vervoer is beter te stroomlijnen en kan wellicht goedkoper met de regiotaxi in plaats van een gewone taxi. De uitkomsten van de pilot moeten niet alleen de mobiliteit in het Land van Cuijk verbeteren. Brabant hoopt er ook lering uit te kunnen trekken voor andere regio’s in de provincie. De resultaten zijn in 2015 bekend.
maruh die taxichauffeurs, met taxipas en alle bijbehorende vergunningen en diploma's gaan die dan met gratis geld worden weggeconcurreerd?