'Boeren moeten zelf betalen voor stukrijden wegen'
Twee PvdA’ers uit Friesland pleiten voor een wetswijziging om een zogenoemde “landwegheffing” mogelijk te maken.
Boeren die met hun landbouwvoertuigen gebruik maken van openbare wegen moeten meebetalen aan het onderhoud daarvan. Twee PvdA’ers uit Friesland pleiten voor een wetswijziging om een zogenoemde “landwegheffing” mogelijk te maken.
Twee promille van de grondwaarde
Als alle grondgebonden agrariërs een heffing betalen van twee promille van de getaxeerde waarde van hun grond, zou dat veel gemeenten enorm helpen om het wegonderhoud op orde te houden, stelt Jelle de Visser, gemeenteraadslid in Leeuwarden. Hij probeerde het onderwerp twee jaar geleden al vergeefs op de politieke agenda te krijgen. Inmiddels heeft hij steun van partijgenoot Remco Admiraal, die lid is van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân. In een ingezonden brief in VNG Magazine pleiten zij voor de landwegheffing.
Gemeenten steeds meer geld kwijt
Landbouwgemeenten zijn de afgelopen jaren steeds meer geld kwijt aan wegonderhoud in hun landelijk gebied. Veel wegen dateren nog uit de tijd dat landbouwvoertuigen maximaal twaalf ton wogen en 2,50 meter breed waren. ‘Door de schaalvergroting in de sector zijn de voertuigen steeds groter en zwaarder geworden’, licht Admiraal toe. Een tankwagen vol melk of een vrachtwagen vol bieten weegt al snel vijftig ton. En hoewel het officieel niet is toegestaan, rijden er op smalle weggetjes regelmatig tractoren met machines van meer dan drie meter breed.
Onveiligheid en onderhoud
Dat leidt tot onveilige situaties, vooral voor fietsers. Maar ook tot hoge onderhoudskosten, zeker voor wegen op veengrond. De wegen moeten worden gerepareerd, verbreed en zo mogelijk versterkt. Uitstel daarvan leidt op termijn tot nog hogere kosten, stelt Admiraal, terwijl juist plattelandsgemeenten krap bij kas zitten.
Gemeente haalt miljoenen binnen
De oplossing is volgens De Visser en Admiraal grondgebonden agrariërs te laten meebetalen aan het wegonderhoud. Volgens berekeningen van De Visser volstaat een heffing van twee promille. ‘De gemiddelde waarde van landbouwgrond is nu 50.000 euro per hectare, dus dat zou komen op 100 euro per hectare landbouwgrond. Een gemiddelde grondgebonden agrariër met een melkvee- of akkerbouwbedrijf bezit vijftig hectare land, dus dat komt neer op een jaarlijkse heffing van 5.000 euro. De Europese Unie verstrekt diezelfde boer gemiddeld 20.000 euro subsidie, dus dat moet geen probleem zijn’, stelt De Visser. Gemeenten levert het een structurele inkomstenbron op. Waarmee het wegonderhoud op peil is te houden. De grootste gemeenten – qua oppervlak – van Nederland, Súdwest-Fryslân, zou er enkele miljoenen euro’s mee binnenhalen.
Waterschap heeft al zicht op gegevens
Met een wetswijziging is de heffing volgens de PvdA’ers eenvoudig te realiseren, uitgevoerd op vergelijkbare wijze als het omslagstelsel van de onroerende zaakbelasting. De noodzakelijke gegevens liggen al bij het waterschap, zegt Admiraal. ‘De waterschappen hebben voor de watersysteemheffing al zicht op welk grondoppervlak in gebruik is voor agrarische doeleinden en wat de geschatte waarde daarvan is. De gemeenten zouden die informatie van het waterschap kunnen krijgen. Het ligt voor de hand dat zij de heffing innen, omdat zij ook de kosten dragen van het wegonderhoud.’
Admiraal en De Visser hopen dat hun plan weerklank krijgt in Den Haag.
Reacties: 14
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Heffing over de waarde van cultuurgrond:
Het Waterschap hoeft er niet bij betrokken te worden. Gemeenten bepalen de objectafbakening en taxeren de waarden van al het onroerend goed. De gemeente heeft dus zelf al de beschikking over de gegevens.
Cultuurgrond is vrijgesteld voor de wet-WOZ. De waarde van de cultuurgrond wordt dus niet jaarlijks bepaald. Bij dit voorstel dient de wet WOZ-aangepast te worden.
Er zijn grondeigenaren die de grond verhuren of verpachten of het werk uitbesteden aan een loonwerker. Deze groep maakt nauwelijks gebruik van de weg, maar zou wel belast worden. Loonwerkers worden op deze manier niet belast.
Om MRB te besparen maken steeds meer transportbedrijven gebruik van tractoren. Deze worden niet belast.
Landbouwvoertuigen moeten sinds 2013 ook op witte dieselolie rijden. Op deze diesel zit extra accijns t.o.v. rode diesel die de scheepvaart mag gebruiken.
De in het artikel genoemde vrachtwagens voor melk, bieten en andere landbouwprodukten dragen op deze manier niet bij aan het onderhoud van de wegen.
Ik heb een beter voorstel: Geef de gemeenten opcenten van de accijns op brandstof. Iedereen betaald dan mee aan het gebruik van de gemeente wegen. Mensen die veel rijden en machines die veel brandstof verbruiken (en vaak zwaar zijn) verbruiken meer brandstof en dragen meer bij aan het onderhoud van gemeente wegen.
De perceptie kosten van opcenten of een promilage op de brandstof zijn zeer laag.
De wieldruk per cm2 mag dan zeer laag zijn, dat is echter alleen maar nuttig als je op losse grond rijd, dus op de te bewerken akker.
Ook een oceaanstomer weegt zo geredeneerd niets.
De totale wiel- en aslasten zijn daar niet minder om en dat jeukt bij die smalle weggetjes met hun minimale asfalt- of halfverhardingen.
Overigens lijkt een kentekenregistratie en wegenbelasting voor (bepaalde) landbouwvoertuigen mij om meerdere redenen wel terecht.