of 59345 LinkedIn

Bezuiniging: licht uit langs snelweg

Rijkswaterstaat gaat als bezuinigingsmaatregel op bepaalde stukken van snelwegen de lichten dimmen.
6 reacties

De verlichting langs sommige snelwegen gaat 's avonds laat en 's nachts uit. Dat maakte Rijkswaterstaat dinsdag bekend. De maatregel is onderdeel van een reeks bezuinigingsmaatregelen.

Tunnels blijven verlicht
In de nabije toekomst gaan de lichten van 21.00 tot 05.00 uur uit. Op drukke wegen en op knooppunten worden de lichten om 23.00 uur gedoofd. Op plekken met specifieke kenmerken, bijvoorbeeld een scherpe bocht of een korte invoegstrook, blijven de lampen branden. Dat geldt ook voor tunnels.


Overdag aan de weg werken

Verder laat Rijkswaterstaat aannemers op sommige wegen ook overdag werken in plaats van alleen 's nachts, of kunnen die 's avonds een uur eerder beginnen. Dat zal leiden tot meer files, aldus Rijkswaterstaat.


Bezuinigen op maaien

De instantie gaat verder verder bezuinigen op het maaien van bermen, op advertenties waarin werkzaamheden worden aangekondigd en op voorzieningen voor schippers op de binnenvaart.

Rijkswaterstaat moet tot en met 2020 in totaal 1,64 miljard euro bezuinigen.
 
ANWB wil alternatieven zien 

De ANWB zegt te begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar vindt dat er eerst moet worden gekeken naar alternatieven voor het 's nachts uitschakelen van de verlichting. Een woordvoerder verwijst onder meer naar het gebruik van spaar- en ledlampen in huishoudens. ,,Je moet kijken of je via innovatie de bezuinigingen kan verzachten. Dit wensen we niet zonder meer te accepteren. Verlichting is goed voor de verkeersveiligheid.''

Files 

Het overdag aan de weg werken is slechts nieuws voor de weggebruiker, vindt de ANWB verder. ,,Je ziet nu al dat elke verstoring van het wekennetwerk, door spoedreparaties bijvoorbeeld, onmiddellijk leidt tot files.'' Hij zegt dat de ANWB graag wil meedenken over alternatieven voor de maatregelen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter van den Berg (DGA) op
Ik heb mij er al jaren over verbaast dat rijkswaterstaat de snelwegen en klaverbladen voorziet van complete wouden van lichtmasten. Er is de afgelopen 10 jaren in hoog tempo heel veel extra verlichting bijgeplaatst, ook in kwetsbare natuurgebieden en in delen van het land waar ’s nachts veel minder snelwegverkeer is en er absoluut geen sprake is van gevaarlijke situaties (en…. je past de snelheid toch aan aan de omstandigheden???)
In ons omliggende landen behalve Belgie, zijn snelwegen ’s machts overwegend donker en valt er toch prima te rijden. In Duitsland mag je op veel snelwegen zo’n beetje zo hard als je maar kan en daar zie ik nauwelijks verlichting buiten de grote steden….
Als laatste: al die verlichting levert een enorme lichtvervuiling en energieverspilling op. Buiten de steden zie je ‘snachts de klaverbladen en lichtlinten langs de snelwegen vanaf kilometers afstand stralen en glinsteren.
De enigen die Rijkswaterstaat erg dankbaar zijn voor deze belastinggeldversplilling, zijn de bedrijven die de lichtmasten mochten plaatsen en onderhouden.
Door Hannes Haganum (Kritisch overheidsdienaar) op
Ik hoop dat er ook kritischer gekeken gaat worden naar de geluidsschermen langs snelwegen en spoorlijnen. Alleen Prorail heeft al vijftigvoudig de 'Berlijnse Muur light' over het land uitgerold en Rijkswaterstaat doet daar beslist niet voor onder.
Door WdB op
Het is al jaren schandalig dat er niet gekeken wordt naar energiebesparing wat betreft verlichting bij rijkswegen. Rijkswaterstaat dient goed met burger gelden om te gaan en zou al jaren oog moeten hebben voor de energieverspilling. Ook op de A32 worden kilometers vangrail geplaatst omdat ........ de bermen beschermd moeten worden of zo ?? Hoezo bezuinigingen en we hebben het dan nog niet over de vertragingen gesproken tijdens de werkzaamheden.

Veiligheid ..... tsja de enkeling die in de nacht het nut ondervind van de mega bedragen die we besteden aan het energie verbruik van deze verlichting, kunnen zich voor dat geld ook per luxe limo laten vervoeren. Of men rijd met goede verlichting op de auto wat minder hard.

Kortom:
Overal zou de verlichting langs rijkswegen uit moeten in de nachtelijke uren en bij kruisingen zouden energiezuinige lampen moeten komen.
Door Piet (consultant) op
In het oosten Noorden en zuiden van Ned, is al aanzienlijk minder verlichting dan in de Randstad. In Spanje V.S. Canada, is ook zeer aanzienlijk minder verlichting, wordt meer gewerkt met reflectoren. M.i. is de situatie daar aanzienlijk veiliger. In donker en met reflectoren is meer zicht en kunnen andere auto's eerder worden gesignaleerd.

Daarnaast is het zeer milieu vriendelijk. Eindelijk wordt de sterrenhemel weer een beetje zichtbaar. Verder geeft het aanzienlijke financiele en CO2 besparingen. Had 35 jr eerder dienen plaats te vinden!
Door jan op
Inderdaad een hele goede maatregel, want er is op dit moment een overkill aan verlichting op de snelwegen, zeker in vergelijking met omringende landen!!
Door Pieter van der Amsten (Voorlichter) op
Haal die bordenjungle maar eens weg bij de wegen en stel alle extra rijstroken permanent open. Weer ouderwets asfalt op de meeste plaatsen ipv dat ZOAB dat 3 keer zo duur is en 5 keer zo hard slijt. Doe minder, ontsla de helft van je personeel.