Bezuiniging: licht uit langs snelweg
Rijkswaterstaat gaat als bezuinigingsmaatregel op bepaalde stukken van snelwegen de lichten dimmen.
De verlichting langs sommige snelwegen gaat 's avonds laat en 's nachts uit. Dat maakte Rijkswaterstaat dinsdag bekend. De maatregel is onderdeel van een reeks bezuinigingsmaatregelen.
Tunnels blijven verlicht
In de nabije toekomst gaan de lichten van 21.00 tot 05.00 uur uit. Op drukke wegen en op knooppunten worden de lichten om 23.00 uur gedoofd. Op plekken met specifieke kenmerken, bijvoorbeeld een scherpe bocht of een korte invoegstrook, blijven de lampen branden. Dat geldt ook voor tunnels.
Overdag aan de weg werken
Verder laat Rijkswaterstaat aannemers op sommige wegen ook overdag werken in plaats van alleen 's nachts, of kunnen die 's avonds een uur eerder beginnen. Dat zal leiden tot meer files, aldus Rijkswaterstaat.
Bezuinigen op maaien
De instantie gaat verder verder bezuinigen op het maaien van bermen, op advertenties waarin werkzaamheden worden aangekondigd en op voorzieningen voor schippers op de binnenvaart.
Rijkswaterstaat moet tot en met 2020 in totaal 1,64 miljard euro bezuinigen.
ANWB wil alternatieven zien
De ANWB zegt te begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar vindt dat er eerst moet worden gekeken naar alternatieven voor het 's nachts uitschakelen van de verlichting. Een woordvoerder verwijst onder meer naar het gebruik van spaar- en ledlampen in huishoudens. ,,Je moet kijken of je via innovatie de bezuinigingen kan verzachten. Dit wensen we niet zonder meer te accepteren. Verlichting is goed voor de verkeersveiligheid.''
Files
Het overdag aan de weg werken is slechts nieuws voor de weggebruiker, vindt de ANWB verder. ,,Je ziet nu al dat elke verstoring van het wekennetwerk, door spoedreparaties bijvoorbeeld, onmiddellijk leidt tot files.'' Hij zegt dat de ANWB graag wil meedenken over alternatieven voor de maatregelen.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Daarnaast is het zeer milieu vriendelijk. Eindelijk wordt de sterrenhemel weer een beetje zichtbaar. Verder geeft het aanzienlijke financiele en CO2 besparingen. Had 35 jr eerder dienen plaats te vinden!
Veiligheid ..... tsja de enkeling die in de nacht het nut ondervind van de mega bedragen die we besteden aan het energie verbruik van deze verlichting, kunnen zich voor dat geld ook per luxe limo laten vervoeren. Of men rijd met goede verlichting op de auto wat minder hard.
Kortom:
Overal zou de verlichting langs rijkswegen uit moeten in de nachtelijke uren en bij kruisingen zouden energiezuinige lampen moeten komen.
In ons omliggende landen behalve Belgie, zijn snelwegen ’s machts overwegend donker en valt er toch prima te rijden. In Duitsland mag je op veel snelwegen zo’n beetje zo hard als je maar kan en daar zie ik nauwelijks verlichting buiten de grote steden….
Als laatste: al die verlichting levert een enorme lichtvervuiling en energieverspilling op. Buiten de steden zie je ‘snachts de klaverbladen en lichtlinten langs de snelwegen vanaf kilometers afstand stralen en glinsteren.
De enigen die Rijkswaterstaat erg dankbaar zijn voor deze belastinggeldversplilling, zijn de bedrijven die de lichtmasten mochten plaatsen en onderhouden.