Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amsterdam wil terug naar maximaal 80 km

De gemeente Amsterdam had minister Melanie Schultz van Haegen al eerder gevraagd af te zien van haar plannen de snelheid op dit deel van de ringweg te verhogen van 80 naar 100.

02 augustus 2012

De gemeente Amsterdam heeft samen met de stadsdelen West en Nieuw-West een bezwaarschrift ingediend tegen de snelheidsverhoging die een maand geleden werd ingevoerd op de A10 West. Dit maakte het stadsdeel West donderdag bekend.

TNO-onderzoek

De gemeente Amsterdam had minister Melanie Schultz van Haegen al eerder gevraagd af te zien van haar plannen de snelheid op dit deel van de ringweg te verhogen van 80 naar 100. Nu de maatregel toch is ingevoerd, houdt de gemeente voet bij stuk. Amsterdam stelt op basis van TNO-onderzoek dat de luchtkwaliteit verslechtert en vindt de verbeterde reistijd hier niet tegen opwegen.

Luchtkwaliteit

De gemeente vreest niet tijdig te kunnen voldoen aan de voor 2015 aangescherpte wettelijke normen voor de luchtkwaliteit. De stad loopt daardoor het risico dat grote bouwprojecten tot uitstel of afstel leiden, met alle financiële consequenties van dien. GroenLinks in de Tweede Kamer maakte dinsdag bekend dat de partij de maximumsnelheid op wegen rond de grote steden wil terugdraaien naar 80 kilometer per uur.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rogier
De enige die hier emotioneel is en niet inhoudelijk reageert, is Flip. Onderstaande reacties zijn van gewone automobilisten - wat niet alleen VVD'ers zijn - die redelijke limieten wensen. Zij zijn het die het OV en de fietspaden betalen waar Flip als kennelijke autohater gebruik van maakt. Al dat geld en tijd dat in NL wordt besteed aan "milieuproblemen", terwijl in Syrie een oorlog woedt en kinderen in Cambodja elke dag in een laag water wortels zoeken: dat is pas genant.
True
ASD heeft gelijk, 80 is prima snelheid voor verkeersveiligheid en milieu en het schiet net zo op als 100. Effe poot stijf houden, Schultz van de vrije milieuvandalen is bijna weg.
Mike Bommerson
Sinds de invoering van de 80km. max. snelheid hadden we de hele dag file op de ringweg rond Amsterdam Nieuw-West, in plaats van alleen tijdens de spits. Hoe kan dat nou schonere lucht brengen? Ongeduldige automobilisten die met het gas staan te spelen enz.

Veiligheid? Er zijn maar een paar kruisingen, met verkeerslichten.

Ik geniet er nu van dat de weg overdag weer eens verkeersluw is. De rare overgang van 80 naar 100 (Coentunnel) gaf ook vreemde situaties.

True
@Mike



Iets met reactiesnelheid (veilig) en aanzuigende werking (schoon),

Luw zal het nooit worden. Natuur wordt het ook niet, maar bouwen rond de stad is best slim, bespaart weer wat groen elders. Gebundelde deconcentratie of zo.
Rogier
Typisch Amsterdams auto'tje pesten en regelzucht. Argumentatie is ook paradoxaal: het oogmerk is milieu en tegelijk moet het andere milieubelastende ontwikkelingen mogelijk maken. Dat de praktijk van geforceerd 80 km rijden averechts uitpakt, past niet in het Amsterdamse idealistische plaatje. Hopelijk gaat het volgende kabinet haar energie niet verspillen aan dergelijke zinloze lokake idee'tjes.
Paul / projectleider
effe kijken wie de langste heeft, ach ja...



Overigens grote bouwproejcten in A'dam? Hebben ze die andere dan al af ;)



Trouwens, naders sloop je toch gewoon wat kantoren om aan de norm te voldoen
Hans / Adviseur Publieke sector
Sinds de terugkeer naar 100 rijden we weer normaal. Houden zo svp. Ambtenaren gaan doorgaans op de fiets.
Flip Zolderman
Wat is dat toch een merkwaardig volkje, die gretige automobilisten die alsmaar overal zo hard mogelijk willen. Gezond verstand lijkt er nergens meer te bekennen, het is enkel emotie in al die reacties. Dit zijn dus die rechtse Nederlanders die hun vingers nog steeds bijna zichtbaar zitten af te likken. Een buitengewoon genant gezicht.
Vincent de Ruijter
Van mij mag de max. snelheid zelfs naar 60, past wel in de visie van de grootste dorp die Nederland kent: Amsterdam. Dit is echt een nutteloze discussie en sluit me verder aan bij Rogier. De "schonere" ringweg zou nieuwbouw (en dus belasting voor het milieu) mogelijk moeten maken.
Advertentie