of 59345 LinkedIn

Amsterdam wil oude dieselauto weren binnen de ring

In totaal trekt het college van burgemeester en wethouders 4 miljoen euro uit om eigenaren van een oude dieselauto tegemoet te komen. Automobilisten kunnen een bedrag tussen de 500 en 2000 euro krijgen. De nieuwe milieuzone, waar de gemeenteraad in december nog over moet stemmen, geldt binnen de ringweg A10.
5 reacties

Binnen de Amsterdamse ringweg A10 mogen vanaf november 2020 geen oude dieselauto's meer rijden. Het stadsbestuur komt met een nieuwe milieuzone voor vervuilende personen- en bestelauto's die voor 2005 van de band zijn gerold. Alle Amsterdammers met zo'n oude dieselauto kunnen aanspraak maken op een subsidie voor de sloop van hun auto.

Milieuzone binnen de ring
In totaal trekt het college van burgemeester en wethouders 4 miljoen euro uit om eigenaren van een oude dieselauto tegemoet te komen. Automobilisten kunnen een bedrag tussen de 500 en 2000 euro krijgen. De nieuwe milieuzone, waar de gemeenteraad in december nog over moet stemmen, geldt binnen de ringweg A10. Op de snelweg zelf mogen nog wel oude diesels rijden. Amsterdam heeft al milieuzones voor onder meer brom- en snorfietsen, vrachtauto's en taxi's.

Uitzonderingen
‘De maatregel heeft het meeste effect op de plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden’, zegt verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma. ‘Zo roken bewoners van de Weesperstraat eind 2020 bijvoorbeeld naar verwachting jaarlijks 44 sigaretten minder mee.’ Ongeveer 8000 Amsterdammers hebben een oude dieselauto. Zij krijgen een brief thuis waarin ze over de nieuwe maatregel op de hoogte worden gebracht. Voor een aantal oude diesels geldt een uitzondering, zoals voor gehandicaptenvoertuigen, oldtimers van veertig jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners in de milieuzone.

Meer duidelijkheid
Amsterdam is de eerste gemeente die hiermee aansluit op het nieuwe landelijke systeem, waardoor gemeenten vanaf volgend jaar kunnen kiezen uit twee soorten milieuzones voor dieselauto's ouder dan vijftien of twintig jaar. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid voor automobilisten. Uiteindelijk wil de hoofdstad in 2030 naar een uitstootvrij en stil verkeer. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
En de scheepsdiesels (bijvoorbeeld de grote Wärtsila 110.000 pk met een verbruik van 6.000 tot 13.000 liter diesel per uur!).maar draaien in de haven... Wat een farce.
Door Ron (adviseur) op
Extra aantrekkelijk voor bedrijven weer die bovenop de 21% btw teruggaaf BTW, de aftrekpost vanwege de Milieu Investeringsaftrek (MIA). en ook willekeurige afschrijving toe kunnen passen nu ng 'n kers op de taart krijgen van de gemeente Amsterdam. De loonslaaf heeft weer het nakijken, ook in deze links bestuurde stad!
Door Ria Huisman (directeur) op
Hier is over nagedacht!
Door Een ambtenaar (Manager) op
Interessant, de "kleine" man/vrouw moet zijn/haar zuinige en goedkope VW Passat (100 PK) aan de kant zetten terwijl de lease Volvo XC's (>100PK) gewoon de stad in mogen. Welke auto is wel meer vervuilend (neem ook even de rijstijl mee)? ... en welke auto is veiliger? ... ik bedoel voor voetgangers en fietsers. ... maar gelukkig ik woon niet in Amsterdam en rij geen VW Passat uit 2004.
Door Dirk van Egmond (Oude diesel chauffeur.) op
Raar, want ik parkeer op P&R Noord en ga dan de stad in. P&R Noord ligt iets binnen de A10 ring en als ik daar niet meer binnen kan, kan ik dus ook niet naar P&R Noord.