Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amsterdam weert oude bestelwagens in milieuzone

De Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (Luchtkwaliteit) wil dan een milieuzone invoeren voor vervuilende bestelbusjes op diesel ouder dan zeventien jaar. Die mogen dan niet meer binnen de ringweg A10 komen, uitgezonderd Amsterdam-Noord.

11 december 2014

Verouderde bestelwagens zijn vanaf januari 2017 niet langer welkom in de binnenstad van Amsterdam. Wethouder Abdeluheb Choho (Luchtkwaliteit) wil dan een milieuzone invoeren voor vervuilende bestelbusjes op diesel ouder dan zeventien jaar. Die mogen dan niet meer binnen de ringweg A10 komen, uitgezonderd Amsterdam-Noord.

Gezonder en leefbaarder
Choho's voorganger Eric Wiebes zag vorig jaar september nog af van een soortgelijk gebiedsverbod voor oudere bestelwagens. Wiebes vond dat toen te drastisch, omdat dit 8000 Amsterdamse bestelauto's betrof.

Choho stuurt donderdag zijn Agenda Duurzaamheid naar de gemeenteraad, waar de milieuzone slechts een onderdeel van is. Door vieze voertuigen uit de stad te weren wil Choho de milieuzone de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Dat maakt de stad gezonder en leefbaarder.

Kritiek vanuit bedrijfsleven
Het plan voor een milieuzone voor bestelauto's, taxi's en touringcars leidt meteen tot kritiek van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De organisaties zeggen dat het plan in strijd is met een eerdere afspraak met het bedrijfsleven. De organisaties spraken in de vorige collegeperiode met de hoofdstad af dat het bedrijfsleven eerst zelf maatregelen kon treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren. In een reactie zeggen ze dat hier nog onvoldoende tijd voor geweest. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

True
Tussen de afspraken met het vorige college en 2017 zit genoeg tijd om maatregelen te treffen voor hun 17 jaar oude diesels. Mag die rotzooi nog de weg op?
Anoniem / Bezorgde burger
Ben je zuinig op je spul (auto) en dan wordt dit afgestraft.



En natuurlijk weer allerlei subsidieregelingen zodat mensen hun oudere auto's met het 'gestolen' geld van andere burgers voordelig kunnen vervangen. Ook daar word ik niet blij van.



Pure discriminatie dit soort milieuzones of moet ik zeggen ghetto's. En weer strooien met het geld van anderen. Bah.

Henk Daalder / Windenergie mediator
Dit is jaren te laat, hoeveel gezonde levensjaren zijn er al verloren gegaan in Amsterdam?

Elk verloren gezond levensjaar kost minstens 80.000 EUR.



Dus bereken hoeveel fijnstof iemand in een vuile auto aan verloren gezonde levensjaren veroorzaakt, en breng dat in rekening, dubbel of tiendubbel.



Mijn buurman stookt 3 houtkachels, en steelt mijn laatste gezonde levensjaren, ongestraft.

Hoeveel moet hij daarvoor betalen?

Niets van deze vvd PvdA regering.



Als de vakantie vluchten op Schiphol, 1 miljoen amsterdammers 1 jaar eerder laten sterven, kosten die vakantievluchten dus 80 MILJARD schade.

Dus zijn vakantievluchten nog niet verboden?

Op 50 miljoen passagiers is dat per passagiers een fijnstof tax van 14.000 EUR per vlucht



Advertentie