of 60831 LinkedIn

Amsterdam weert alle diesel- en benzineauto’s per 2030

Vanaf 2030 worden diesel- en benzineauto’s uit Amsterdam geweerd. Het college wil de stad uitstootvrij maken van het verkeer. Dat staat in het donderdag gepresenteerde ‘Actieplan Schone Lucht’.

Vanaf 2030 worden benzine- en dieselauto’s uit Amsterdam geweerd. Het college wil de stad uitstootvrij maken van het verkeer. Dit gebeurt door onder meer uitbreiding van de milieuzones en invoering van uitstootvrije gebieden.

Sluipmoordenaar

Dat staat in het donderdag gepresenteerde ‘Actieplan Schone Lucht’. De nadruk in het actieplan ligt op het verschonen van verkeer, omdat de gemeente daar het meest direct invloed op heeft. Er komen zowel subsidies als ontheffingen om Amsterdammers te helpen bij de transitie. ‘We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers. Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar’, aldus verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma.

 

Stapsgewijs

Het bannen van alle benzine- en dieselauto’s uit de stad gebeurt stapsgewijs. In 2020 komt een milieuzone binnen de ring A10 voor dieselpersonenauto’s. Auto’s van 15 jaar of ouder mogen de stad niet meer in. De bestaande milieuzone voor vracht- en bestelwagens wordt uitgebreid. In 2022 geldt dit verbod ook voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. In 2025 moeten in de bebouwde kom ook brom- en snorfietsen er aan geloven. Weer vijf jaar later is geen enkele benzine- en dieselauto meer welkom.

 

Laadpalen

De gemeente faciliteert de transitie naar schoner vervoer, via onder meer een sloop- en vervangingsregeling. Wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen. Als de capaciteit ontoereikend is, worden er laadpunten bijgezet. Ook komen er meer snelladers. Bewoners die voor schoon vervoer kiezen, krijgen makkelijker een parkeervergunning.

 

Het Actieplan wordt in mei in de raad besproken. Van begin juni tot en met half juli kunnen bewoners, bedrijven en andere betrokkenen via een digitaal platform meepraten. Er volgt ook nog een officiële periode van inspraak. Na afloop daarvan worden de plannen definitief uitgewerkt en ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Petra op
Hek om Amsterdam en de sleutel weggooien. Laat ze het daar maar uitzoeken.

Ben benieuwd wat er gebeurt als het nieuwe financieringsmodel Gemeentefonds wordt toegepast. Zou Amsterdam dan ook nog geld genoeg hebben voor dit soort fratsen?
Door Luc Volders (wethouder) op
Helemaal van de pot gerukt
Door johan op
Weer zo'n belachelijke actie van mensen met beperkt zicht.
Enig idee wat voor milieuschade er wordt aangericht bij het maken van elektrische voertuigen, met name de accu's?
en dan hebben we het nog niet eens erbarmelijke over de omstandigheden van onze medemens die deze accu's moeten maken.
misschein eerst dat uitzoeken en dan dit soort besluiten nemen.
En kan het elektriciteitsnet de capacciteit aan, als iedereen gebruike maakt van elektrische voertuigen ?
Door Anne op
Een druppel op een gloeiende plaat, het zal niet veel helpen! Armageddon komt toch in 2034. Alleen de autobezitters zijn de klos!
Door Hans (afdelingsmanager) op
Ik ga er vanuit dat dat niet geldt voor rijkswegen als de A4, A10 en zo nog een paar. Daar heeft de gemeente geen zeggenschap over, lijkt mij. Verder gaan ze hun gang maar: ik ben er al ruim 30 jaar niet meer geweest en ik wil dit graag zo houden ....

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners