of 59345 LinkedIn

Amsterdam weert alle diesel- en benzineauto’s per 2030

Vanaf 2030 worden diesel- en benzineauto’s uit Amsterdam geweerd. Het college wil de stad uitstootvrij maken van het verkeer. Dat staat in het donderdag gepresenteerde ‘Actieplan Schone Lucht’.

Vanaf 2030 worden benzine- en dieselauto’s uit Amsterdam geweerd. Het college wil de stad uitstootvrij maken van het verkeer. Dit gebeurt door onder meer uitbreiding van de milieuzones en invoering van uitstootvrije gebieden.

Sluipmoordenaar

Dat staat in het donderdag gepresenteerde ‘Actieplan Schone Lucht’. De nadruk in het actieplan ligt op het verschonen van verkeer, omdat de gemeente daar het meest direct invloed op heeft. Er komen zowel subsidies als ontheffingen om Amsterdammers te helpen bij de transitie. ‘We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers. Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar’, aldus verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma.

 

Stapsgewijs

Het bannen van alle benzine- en dieselauto’s uit de stad gebeurt stapsgewijs. In 2020 komt een milieuzone binnen de ring A10 voor dieselpersonenauto’s. Auto’s van 15 jaar of ouder mogen de stad niet meer in. De bestaande milieuzone voor vracht- en bestelwagens wordt uitgebreid. In 2022 geldt dit verbod ook voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. In 2025 moeten in de bebouwde kom ook brom- en snorfietsen er aan geloven. Weer vijf jaar later is geen enkele benzine- en dieselauto meer welkom.

 

Laadpalen

De gemeente faciliteert de transitie naar schoner vervoer, via onder meer een sloop- en vervangingsregeling. Wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen. Als de capaciteit ontoereikend is, worden er laadpunten bijgezet. Ook komen er meer snelladers. Bewoners die voor schoon vervoer kiezen, krijgen makkelijker een parkeervergunning.

 

Het Actieplan wordt in mei in de raad besproken. Van begin juni tot en met half juli kunnen bewoners, bedrijven en andere betrokkenen via een digitaal platform meepraten. Er volgt ook nog een officiële periode van inspraak. Na afloop daarvan worden de plannen definitief uitgewerkt en ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Sylvia de Vlaming (Bejaarde) op
Ik begrijp dat de lucht schoner moet. Maar ik heb een 20 jaar oud campertje, mijn verlosser van deze immer drukker wordende stad. Even verderop wordt in Zandvoort formule 1 races mogelijk gemaakt dankzij eenhuisjesmelker Bernard. De stank, verontreiniging, overlast die dat medebrengt is niet te beschrijven. Ik rij nooit met mijn camper in de stad. En ik moet dat opgeven, terwijl 20 km verderop de stankfabriek wijd open staat? Iedere dag weer? Dat kan toch niet zo zijn? Geld maakt niet gelukkig? Wie worden hiermee getroffen? De lui met een kleine beurs. Ik fiets alles, maar dat wordt niet beloond. Enige rechtvaardigheid zou op z’n plaats zijn. Er zijn vele oplossingen mogelijk, maar probeer eens na te denken over redelijkheid. Champagne op een stink herrie circuit, maar thee in een campertje, dat naar geweten spaarzaam wordt gebruikt, schei toch uit! Dat kan niet! Kapitaalvernietiging voor kleine luyden. Verzin een list!
Door anand (adviseur) op
Het moet niet veel gekker worden.
Ik kom geregeld voor familiebezoek in Amsterdam, dat kan straks niet meer.
Amsterdammers mogen een lektrische auto aanschaffen, de gemeente faciliteert dit met een laadpaal.
Ik heb niet de indruk dat de doorsnee Amsterdammer in staat is om een elektrische auto aan te schaffen.
Bovendien: elektrische auto's rijden op gas, steenkool, bruinkool, kernenergie en (zeer marginaal) op wind en zonne energie.
Door V6 op
Rupsje Nooitgenoeg... In de hoofdstad gaat het al 20 jaar over luchtkwaliteit. Lekker eendimensionaal "probleem" dat je makkelijk met de favoriete hobby van de Amsterdamse raad, auto'tje pesten, kunt aanpakken. Alleen nu zijn ze de realiteit helemaal verloren. Gaat dus ook nooit lukken. Laat ze maar lekker luchtfietsen!
Door Hans de Graaf (Gemeenteraadslid) op
Het blijft natuurlijk gek dat mijn Audi A4 1.9 D uit 2004 (hoe duurzaam wil je het hebben), die in Nederland typegoedkeuring heeft en ieder jaar APK gekeurd wordt waarbij ook op uitstoot gemeten wordt en waar ik ieder maand maar liefst €122 aan wegenbelasting voor betaal niet meer overal in Nederland mag rijden.l
Door witgoed (monteur) op
dat kan alleen een vrouw bedenken
Door Hans (afdelingsmanager) op
Obesitas is nog meer een sluipmoordenaar, Sharon!
Door Erik op
Goed man. Ga ik mijn jointjes halen met mijn electrische bak
Door Erik op
Goed man. Ga ik mijn jointjes halen met mijn electrische bak
Door doeterniettoe (-) op
Bijzonder ambitieus plan, maar dat geeft de gemeente zelf ook al aan. Alhoewel er erg veel beren op de weg lijken te zitten, is het doel (een betere leefomgeving en betere leefomstandigheden) zo'n ambitie wel waard.
@Wurtel: nee, in stappen worden verbrandingsmotoren geweerd, als dat haalbaar is.
Door wurtel op
Er wordt alleen over auto's gesproken. Hoe zit dat dan met bussen, vrachtwagens, scooters, motoren? Die mogen nog wel lekker doorgaan?