of 64231 LinkedIn

Amsterdam: stekker uit pilot elektrisch rijden

Elektrische rijders kunnen niet langer gratis stroom tappen in Amsterdam. De pilot stopt, legt Pieter Swinkels van het Amsterdamse bureau luchtkwaliteit uit.

Met rond de 650 elektrische auto’ s in de stad beëindigt Amsterdam de pilot-status van het in 2009 gestarte project elektrisch rijden. De gemeente vertrouwt erop dat het wagenpark op stroom eigen kracht verder zal groeien. Het aantal oplaadpunten wordt uitgebreid naar 1000.

Gedaan met gratis stroom
Het is gedaan met gratis stroom tappen bij de oplaadpalen voor de elektrische rijders in Amsterdam. Ook het gratis parkeren tijdens het laden loopt per 1 april ten einde.  ‘De pilot met al deze voordelen was bedoeld om de eerste gebruikers over de streep te trekken. Dat zijn er nu inmiddels meer dan 650, die bij ruim 300 palen hun wagen kunnen opladen’, aldus medewerker Pieter Swinkels van het Amsterdamse bureau luchtkwaliteit en woordvoerder van ‘Amsterdam Elektrisch’.

 

Markt aan zet
Tijd voor de markt om het over te nemen. Om dit soepel te laten verlopen heeft Amsterdam afspraken gemaakt met de bedrijven Nuon-Heijmans  en Essent, die de oplaadpunten gaan beheren en onderhouden. ‘Eind van dit jaar zullen er 1000 moderne palen zijn in de stad. De oude aansluitingen van het  eerste uur worden daarbij vervangen door nieuwe exemplaren die voldoen aan de internationale standaarden’.

 

Car to Go
Momenteel rijden er meer dan 350 elektrische wagens in de stad, waarvan rond de 60 taxi’s. ‘En dan hebben we natuurlijk nog 300 Car to Go wagens, die buurtbewoners met elkaar delen’, stelt Swinkels.  ‘Zij betalen sowieso geen geld voor een parkeervergunning, dat zit bij de prijs van de auto in’.

 

Parkeervoordeel afgeschaft
Voor de overige eigenaren verdwijnt het parkeervoordeel in de eigen wijk. Zij moeten een vergunning aanvragen zoals elke andere Amsterdammer. Wel komen ze op een aparte stapel terecht, waardoor er volgens de woordvoerder nauwelijks wachttijden zullen zijn.

 

Acht euro voor snelladen
Verder zullen de elektrische rijders moeten gaan betalen voor hun stroom. Dat komt neer op 8 euro voor een volledig volgeladen Nissan Leaf. ‘Dat is aan de snellader. Heb je meer tijd, dan kost het ongeveer de helft’, rekent Swinkels uit. Daar komen dan de parkeerkosten tijdens het laden dan wel bij.

 

Geen onbetrouwbare partner

Maar toont Amsterdam zich geen onbetrouwbare partner? Eerst worden de mensen met allerlei lokkertjes lekker gemaakt voor het elektrisch rijden en vervolgens wordt het voordeel  weer afgepakt. ‘Nee’ zegt Swinkels. ‘Iedereen wist dat de pilot tot 1 april 2012 zou lopen, nu  is het levenskrachtig genoeg om op eigen kracht door te gaan’.

En verder trekt de stad de komende jaren nog steeds bijna 10 miljoen uit om de aankoop van elektrische bedrijfswagens te subsidiëren en de aanleg van oplaadpunten in parkeergages te bekostigen. ‘Je kunt niet zeggen dat we de elektrische rijders al hun voordeeltjes afpakken’.  

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Gerrie op
Alternatieve energiebronnen zijn een doorn in het oog van de overheid. De overheid is gebaat bij hoge brandstofprijzen en accijnzen, anders is dit land en vele andere landen binnen de korste keren bankroet. Dat geld kan de regering nou net niet missen.
Door Richard Valkering op
Wat dit artikel niet vermeld is dat er een deel van de elektrisch rijders wel degelijk in de steek wordt gelaten door de gemeente, namelijk de eigenaren van elektrische scooters. Wat ik begrepen heb zien Nuon en Essent er geen brood in omdat dat er (nog) te weinig gebruikers zijn, en de gemeente laat dus simpelweg de palen weghalen nu de pilot voorbij is. In dit geval toont de gemeente zich dus wel een onbetrouwbare partner, want hier wordt niet alleen het voordeel maar ook de infrastructuur aangepakt. En niet iedere scooterrijder heeft een realistisch alternatief, dus blijft er weinig over dan een dure inruilactie voor een scooter met (relatief onhandige) uitneembare accu. De gemeente zoekt met de gebruiker naar alternatieven, maar die zullen er niet voor iedereen zijn.
Door Jan van Dijk op
Leuke 1 april grap