Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Ambtenaren verduisterden stukken over Lelystad Airport'

De aangifte richt zich in het bijzonder op de stikstofberekeningen die voor Lelystad Airport zijn gebruikt. Daaruit zou blijken dat de toekomstige luchthaven voor vakantievliegverkeer zo weinig stikstof uitstoot, dat er geen natuurvergunning nodig is. Een natuurvergunning zou onder de huidige stikstofmaatregelen een belangrijk probleem voor de opening van Lelystad Airport kunnen zijn.

23 juni 2020
Lelystad-Airport.jpg


Topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (vroeger Infrastructuur en Milieu) hebben stukken verduisterd die ongunstig uitpakten voor de opening van Lelystad Airport. Ook hebben zij opzettelijk verkeerde gegevens gebruikt, anderen beïnvloed om verklaringen aan te passen en hun gezag misbruikt. Dat zeggen de twintig Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), die bij het functioneel parket van het Openbaar Ministerie aangifte hebben gedaan tegen vier topambtenaren, vier onderzoeksbureaus en de leiding van Luchthaven Lelystad.

Stikstof
De aangifte richt zich in het bijzonder op de stikstofberekeningen die voor Lelystad Airport zijn gebruikt. Daaruit zou blijken dat de toekomstige luchthaven voor vakantievliegverkeer zo weinig stikstof uitstoot, dat er geen natuurvergunning nodig is. Een natuurvergunning zou onder de huidige stikstofmaatregelen een belangrijk probleem voor de opening van Lelystad Airport kunnen zijn.

Nieuw milieurapport
Deskundigen van SATL bewezen eerder al dat die berekeningen nooit konden kloppen en dat allerlei stikstofbronnen niet meegeteld waren. De actievoerders kregen gelijk van onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Eerder ontdekten de actievoerders ook al zulke grote fouten dat er een nieuw milieurapport moest worden gemaakt.

Verkeerd geïnformeerd
Minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde de stikstoffout in de Tweede Kamer door te stellen dat er een verkeerd computerprogramma was gebruikt, maar dat klopt niet, menen de deskundigen na doorspitten van het dossier. Volgens de actievoerders lieten ambtenaren eerder ook al nieuwe rapporten maken door adviesbureaus op basis van herzieningen die in werkelijkheid niet bestaan. De Tweede Kamer is meermalen bewust verkeerd geïnformeerd, zeggen zij, terwijl vragen worden ontweken.

Schandalig
SATL heeft alle betrokkenen waartegen nu aangifte is gedaan vooraf om een reactie gevraagd op de ontdekkingen, maar geen commentaar gekregen. ‘De overheid dient betrouwbaar en integer te zijn. Wat hier is gebeurd, is schandalig. Daarom zijn we naar de rechter gestapt’, aldus SATL. Het OM gaat onderzoeken of er reden is voor een strafzaak. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans
Ha ha, in het Westen kennen we dat al jaren: noemen we

'geschiphold' worden, tja hoe vertaal je dat in het Lelystads??

b.v. een maximaal aantal vluchten: als dat dan bijna gehaald is blijkt dat als een "zwevend plafond" bedoeld te zijn, meer kan dus altijd, haha, leer er maar mee te leven
Paul / projectleider
Weten we meteen waarom het woord milieu uit de naam van het ministerie is verdwenen...
H. Wiersma / gepens.
Zeer opvallend (of juist niet) dat dit soort zaken zich vooral de laatste 10 jaar voordoen onder leiding van VVD-kabinetten (bonnetjes affaire, dividendbelasting, stikstofaffaire, Pfas, natuurgebieden, belasting etc. etc.).
Advertentie