Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Afspraken over chemisch transport niet goed genoeg

Er zijn nog geen goede afspraken met betrokken partijen over het vervoer van chemisch transport over het spoor. Vooral Dordrecht, Zevenaar en Utrecht Centraal lopen risico's volgens het Platform Transportveiligheid.

10 mei 2013

Er zijn betere afspraken nodig over het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor. Dat zegt voorzitter Jan van Belzen van het Platform Transportveiligheid, die ook voorzitter is van de Werkgroep Incidentenmanagment transport gevaarlijke stoffen, vrijdag in het Financieele Dagblad. Hij reageert daarmee op de treinramp in het Belgische Wetteren, waarbij onder meer cyanide vrijkwam.

Zwakke schakels

Van Belzen zegt dat het Nederlandse transportsysteem een aantal zwakke schakels kent. Hij wijst op Dordrecht, waar het spoor waarover gevaarlijke goederen worden getransporteerd vlak bij een woonwijk loopt. Ook station Utrecht Centraal en Zevenaar, waar personen- en goederenvervoer over hetzelfde spoor lopen, vormen een risico.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Wat een gezwets over die eeuweige samenwerking in al die ambtelijke praatcommitees. Honderd procent veiligheid bestaat gewoon niet. Wat nodig is, is deugdelijke en leesbare regelgeving die volledig en eenvoudig controleerbaar is door deskundige inspecteurs. Een machinist met weinig rijervaring had nooit en te nimmer dienst mogen doen op een chemicaliëntrein in Belgie, waar links wordt gereden en bovendien een volstrekt ander sein- en bebordingssysteem bestaat ! Dan hoef je helemaal niet voor miljarden nieuwe spoorlijnen aan te leggen voor het goederenvervoer. Per dag rijden er duizenden tankauto's met chemicaliën over de weg. Nederlandse chauffeurs zijn goed opgeleid, maar in toenemende mate rijden er ook ongeschoolde Oost-Europeanen met zulke bommen over onze wegen. Gaan we nu ook aparte snelwegen aanleggen voor tankauto's ? Het lijkt er steeds meer op dat de Nederlandse overheid lijdt aan een ernstig gebrek om nog hoofd- en bijzaken te kunnen onderscheiden.

Is dat een gevolg van een onderwijssysteem met veel werkstukjes en babbeltechnieken ? Het is niet voor niets dat ons land op internationaal gebied volkomen de boot gaat missen en de politiek hier straks alleen nog draait om het verdelen van de armoede.





olaf mouwen / adviesburo
Wat ik nou niet begrijp is dat het hopeloos verouderde veiligheidssysteem in België niet vernoemd wordt. In Nederland zet oude ATB in zo'n situatie trein boven de 40 km snelheid stil. In België klinkt alleen belletje voor remsignaal in cabine machinist!
Advertentie