of 61441 LinkedIn

Afgeslankte ‘asielbus’ tussen Ter Apel en Emmen

De proef met de speciale bus voor asielzoekers tussen Ter Apel en Emmen blijft ook dit jaar nog doorgaan, maar wel in afgeslankte vorm. De bus vertrekt weer vanaf het aanmeldcentrum, zodat beveiligers daar toezicht kunnen houden en niet meer mee hoeven te rijden. Ook rijdt de bus nog maar drie keer per dag. ‘Zo gaan we fatsoenlijk met belastinggeld om.’

De proef met de speciale bus voor asielzoekers tussen Ter Apel en Emmen blijft ook dit jaar nog doorgaan, maar wel in afgeslankte vorm. De bus vertrekt weer vanaf het aanmeldcentrum, zodat beveiligers daar toezicht kunnen houden en niet meer mee hoeven te rijden. Ook rijdt de bus nog maar drie keer per dag. ‘Zo gaan we fatsoenlijk met belastinggeld om.’

Extra geld
Dit blijkt uit berichtgeving van RTV Noord die het plan in handen heeft. Het plan is opgesteld na onderhandelingen tussen het ministerie van Veiligheid en Justitie, Qbuzz, de gemeente Westerwolde en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). De omroep citeert Henk Wolthof, COA-man, lokale ketenmarinier en woordvoerder namens de verschillende partijen. ‘De staatssecretaris heeft voor 2020 extra geld beschikbaar gesteld aan de gemeente, om in te zetten voor de veiligheid in Ter Apel.’

Afgeslankt
Op haar beurt heeft de gemeente besloten dat geld in te zetten voor de speciale pendelbus voor asielzoekers. Maar dan wel in afgeslankte vorm, want waar de bus vorig jaar nog elk uur reed, rijdt deze vanaf deze week alleen in de ochtend, aan het einde van de middag en in de avond. En tussen 12:00 uur en 16:45 uur vertrekt de asielbus niet vanaf het aanmeldcentrum. Daar is volgens Wolthof voor gekozen, omdat de bus soms (bijna) leeg was. ‘Zo gaan we fatsoenlijk met belastinggeld om.’

Proef al steeds verlengd
De speciale pendelbus was vanaf mei vorig jaar ingezet om de overlast op de reguliere buslijn 73 te verminderen. Die werd vooral veroorzaakt door een groep van 30 á 40 ‘veiligelanders’. Intussen is de proef die eigenlijk drie maanden zou duren al vier keer verlengd. Qbuzz wilde de proef half december stopzetten en de reguliere buslijn weer inzetten, omdat vanaf dat moment camera’s in alle bussen hangen en niet meer contant kan worden betaald. Voorwaarde voor het stoppen met de proef was dat er geen incidenten meer zouden zijn. Volgens cijfers van het ministerie was dat inderdaad het geval, maar burgemeester Jaap Velema van de gemeente Westerwolde had daar zijn vraagtekens bij.

'Ga voort met de pendelbus'
Tegen Binnenlands Bestuur zei Velema nog in november 2019: ‘De pilot was succesvol, dus laten we ermee voortgaan. Maar het besluit was al genomen (door Qbuzz en het ministerie, red.). De raad zegt nu: bezin u op de zaak. Ga voort met pendelbus. Als er straks weer overlast is, gaan we ervan uit dat Qbuzz en het ministerie hun verantwoordelijkheid nemen en teruggaan naar de oorspronkelijke pilot-opzet. We hebben dit ook al onder de aandacht van de staatssecretaris gebracht, maar hebben daarop nog geen reactie ontvangen.’

Nuchter boerenverstand
Uiteindelijk werd de proef opnieuw verlengd. Het nieuwe plan ligt ook in de lijn van de motie die de gemeenteraad van Westerwolde vorig jaar aannam. RTV Noord citeert een tevreden Pieter Dinkla (VVD), indiener van de motie, die zelf ook niet anders had verwacht. ‘Met een beetje nuchter boerenverstand weet je dat de bus moet blijven bestaan.’ In het Dagblad van het Noorden toont ook Wolthof zich een tevreden man. ‘Het geeft rust en zekerheid. Wij blijven intussen op allerlei manieren proberen ook andere vormen van overlast aan te pakken.’

Gebiedsverbod
Een van die manieren paste burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen toe door elf jonge asielzoekers een gebiedsverbod van twaalf weken op te leggen, nadat zij in het centrum van Nijmegen waren opgepakt voor zakkenrollen. Drie van hen kregen al voor de tweede keer in korte tijd zo'n verbod, aldus een gemeentewoordvoerder. Volgens de politie zijn in december en januari in Nijmegen al 64 aangiftes van zakkenrollen gedaan. De dieven hebben het voorzien op telefoons en portemonnees van uitgaanspubliek en treinreizigers. Politie en NS houden extra toezicht. Op het station is extra verlichting aangebracht. Tot nu toe zijn veertien zakkenrollers opgepakt. Een deel van hen kwam uit opvangcentra voor jonge vreemdelingen, anderen leiden een zwervend bestaan. (Redactie/ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Petra op
"..door elf jonge asielzoekers een gebiedsverbod van twaalf weken op te leggen, nadat zij in het centrum van Nijmegen waren opgepakt voor zakkenrollen. Drie van hen kregen al voor de tweede keer in korte tijd zo'n verbod.."

Wanneer verwijderen wij deze 'kansenparels' definitief uit onze maatschappij?

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners