Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Aantal inzamelpunten voor vet verdubbeld

Het aantal inzamelpunten bedraagt inmiddels 2500, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

29 augustus 2013

Gemeenten zijn steeds actiever met het apart inzamelen van gebruikt vet. Het aantal inzamelpunten bedraagt inmiddels 2500, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Pilots wijzen uit dat inwoners tot drie keer zoveel vet inzamelen als een gemeente aandacht besteedt aan het onderwerp.

Ontlasting van het riool

De campagne van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) is een samenwerking met de stichting voor rioolbeheerders, RIONED. Inzameling van vet betekent immers een ontlasting van het riool. De VNG, de Unie van Waterschappen (UvW) en het ministerie van Economische Zaken ondersteunen de campagne.

Twee keer de kostprijs

Eind vorig jaar meldde de Unie van Waterschappen al dat de zuivering en afvoer van oliebollenvet jaarlijks enkele miljoenen euro's kost. De reiniging van een liter olie kost de waterschappen 2,80 euro, het dubbele van de kostprijs van de olie in de winkel. Ingezameld vet kan bovendien worden hergebruikt als biobrandstof.

Pijlen op consumenten en gemeenten

Aanvankelijk richtte MVO zich vooral op de keten van bedrijven die zich met vet en spijsolie bezighouden. Om ook de kleine restjes vet en olie te recyclen, richt MVO zich nu op consumenten en gemeenten. Want uit pilots in Den Bosch en Amsterdam (stadsdeel Oost) blijkt dat de vetinzameling flink omhoog gaat wanneer de gemeente extra aandacht besteedt aan de inzamelplaatsen en aan nut en noodzaak van het gescheiden inleveren van vet.

Frituurvet van de wethouder

MVO heeft het dan niet over een verwijzing naar de milieustraat in de afvalwijzer, zegt projectmanager van de campagne, Nicole Vervaet. ‘Wat goed werkt is een brief sturen naar sportclubs, verenigingen, scholen en supermarkten met de oproep om een gele inzamelcontainer neer te zetten. Daar kunnen ze ook een zakcentje mee verdienen; een volle kliko is 20 tot 30 euro waard.’ Ook effectief: een ludiek persmoment met de wethouder die zijn eigen frituurvet inlevert bij een inzamelpunt van de voetbalclub. Zo’n actie is binnen een dag te realiseren, stelt MVO, die het bijbehorende persbericht meelevert met ander gratis campagnemateriaal.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie