Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

A27 Amelisweerd krijgt twee keer zeven rijstroken

Minister Schultz gaat de A27 bij Amelisweerd verbreden tot twee keer zeven rijstroken. Een onderzoekscommissie had aangegeven dat het niet mogelijk was om in de huidige situatie veilig meer rijstroken te realiseren.

26 maart 2013

De A27 zal ter hoogte van het Utrechtse natuurgebied Amelisweerd worden verbreed tot twee keer zeven rijstroken. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur zei dinsdag dat ze verdergaat met de voorbereidingen van deze verbreding.

Verbreding hard nodig
Schultz zei dit, nadat een onderzoekscommissie had aangegeven dat het niet mogelijk was om in de huidige situatie veilig meer rijstroken te realiseren. Volgens Schultz is de verbreding hard nodig om te voorkomen dat rond Utrecht in de toekomst files ontstaan.

Verzet natuurorganisaties
De afgelopen jaren werd flink over de verbreding gesteggeld. De oppositie vroeg zich af of die wel noodzakelijk is nu er door de economische crisis minder verkeer op de weg is. Natuurorganisaties verzetten zich tegen het verlies van een deel van het natuurgebied Amelisweerd. Daarop besloot Schultz een onderzoekscommissie nog één keer goed naar de zaak te laten kijken. Nu die commissie stelt dat het niet mogelijk is om binnen de huidige situatie veilig meer rijstroken aan te leggen, heeft Schultz de knoop over de verbreding doorgehakt.

Verlies aan bomen compenseren
De minister gaf eerder al aan dat ze zich ,,tot het uiterste'' wil inspannen om het verlies van tussen de 100 en 150 bomen in Amelisweerd te compenseren. Dat wil ze doen door waardevolle bomen elders in het gebied te herplanten. Ook komt er over een lengte van 250 meter een dak op de betonnen snelwegbak.

Kosten- en batenanalyse
De Utrechtse wethouder Frits Lintmeijer zet enkele vraagtekens bij de verbreding: ,,Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hierover gaat zeggen. De gemeenteraad van Utrecht had graag gehoord dat twee keer zes rijstroken binnen de bestaande bak een prima oplossing was. Maar dat is niet de conclusie van de commissie. De minister denkt daarom dat het niet veilig genoeg is. We zouden manieren kunnen bedenken om het toch veilig te maken. Het roept ook vragen op over de veiligheid van de huidige situatie, want aan één kant liggen nu al zes rijstroken. Opvallend is ook dat er geen maatschappelijke kosten- en batenanalyse is gemaakt. Het is belangrijk dat dat alsnog goed wordt gedaan." 

Klap in het gezicht
SP-Kamerlid Farshad Bashir noemt het besluit  ,,een forse klap in het gezicht van de mensen in Utrecht en een schoffering van de belastingbetaler." "De verbreding van de A27 is onnodig en veel te duur. De minister wil ruim 1 miljard euro uitgeven voor een verbreding van een klein stuk van de A27, een absurd bedrag en niets anders dan geldsmijterij. Zeker als je daarmee ook nog een deel van natuurgebied Amelisweerd vernietigt. Ik heb ook vraagtekens bij dit hele onderzoek. VVD-Kamerlid Ton Elias claimde bij voorbaat al dat de verbreding in de huidige situatie binnen de bak niet kon. De VVD had de conclusie dus al getrokken. Dit onderzoek was dus niet meer dan een poppenkast om de PvdA tegemoet te komen." 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Monique J. van Eijkelenburg / directeur strategie
Dit is te erg... rupsje-nooit-genoeg...en het echte probleem zit een stukje verderop de A27, als het daar wel verbreed wordt (wat wel kan) en het verkeer beter doorstroomt, dan is het probleem bij Amelisweerd direct ook opgelost. Heel foute beslissing dus en volgens mij onterechte werkgelegenheid. Liever die investeringen in besparing/verduurzaming gebouwde omgeving doen, dat loont echt!
Advertentie