Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

700 miljoen kostend ringwegproject 'historische blunder'

Volgens de PVV in de Tweede Kamer is het grote project om de ringweg rond de stad Groningen opnieuw in te richten slecht voor de bedrijvigheid in de stad. Er zijn goedkopere alternatieven waarbij de stad niet jaren afgesloten wordt.

24 november 2013

De aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen dreigt een ,,historische blunder'' te worden. ,,Het project gaat 700 miljoen euro kosten en de stad zit zes tot zeven jaar op slot'', stelt PVV-Tweede Kamerlid Machiel de Graaf zondag. ,,Je kunt meer dan 500 miljoen euro besparen met een alternatief, via het westen naar het noorden van de stad.''

Minder verkeer door stad

,,Groningen gaat over de kop door dit project'', stelt De Graaf, een dag voordat de Tweede Kamer met minister Melanie Schultz (Infrastructuur) praat over de aanpak van wegen. ,,Met een noordwestelijke ringweg worden Delfzijl en Eemshaven beter ontsloten en gaat er minder verkeer door de stad.''


Deksels met parken

De zuidelijke ringweg loopt dwars door Groningen en gaat vanaf 2015 op de schop. De 12 kilometer lange weg krijgt nieuwe aansluitingen, extra rijstroken en wordt deels verdiept aangelegd. Op de verdiepte delen komen 'deksels' waar parken op worden aangelegd. Op die manier hoopt de gemeente dat de weg de stad niet meer zo hard zal doorsnijden als nu het geval is. De weg moet in 2020 af zijn.

Funest voor bedrijvigheid

Volgens de PVV is het project funest voor de bedrijvigheid in Groningen, omdat de stad jarenlang slecht bereikbaar zal zijn. Kiezen voor het alternatief en geld in de zak houden, betoogt De Graaf dan ook. Het geld dat overblijft, zou Schultz als het aan de PVV ligt moeten investeren in het snel verbreden van de A67 naar Venlo. ,,Dat project is uitgesteld. Maar door het drukke vrachtverkeer wordt de weg een slagader voor onze economie. Daar moet met grote spoed iets gebeuren.''


File

Volgens De Graaf staat er te vaak file op de A67, wat het bedrijfsleven geld kost. ,,Als een vrachtwagen nu inhaalt, heb je meteen 10 kilometer file. Daar moeten we vanaf.'' Hij wil dat Schultz de A67 samen met de ruit Eindhoven prioriteit geeft.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hupsel
Laat Schultz het maar in Groningen afblazen, en de miljoenen beter investeren in dringende projecten volledige A18 met goederenspoor erlangs



http://nos.nl/artikel/578063-provincies-extra-be …
Hannes Haganum / kritisch lezer
Zulke keuzes zijn logisch met een PvdA burgemeester die naar een niet bestaande functie in Barcelona vertrekt. In ieder geval kan hij daar zien hoe je goed OV organiseert. Overal in Europa, maar ook in de VS, worden moderne, succesvolle lightrailnetwerken aangelegd en uitgebreid om steden te revitaliseren. De bestuurders van PvdA huize komen kennelijk nooit verder dan een luxe badplaats of een wintersportoord.

Het tekent de inhoudsloosheid van het politieke bestuur in Nederland. En de belastingbetaler mag voor al die baarlijke onzin krom liggen. Hoe zo zijn bezuinigingen nodig ? Bij goed bestuur hoeft er niet zo hard bezuinigd te worden. Onze Vlaamse buren doen het bijvoorbeeld veel beter dan wij ! Daar vind je nog echte innovatieve ondernemers en betrokken politici.

kees alberts / betrokken
Ook de leefbaarheid van omliggende wijken als Helpman lijkt op de tocht te komen staan. Door wijziging van de aansluitingen op de hoofdweg lijkt de verkeersdruk plaatselijk toe te gaan nemen. Bewoners zijn not amused.
Eppo Burger
Is dit überhaupt wel nodig, want de bevolkingsdichtheid in het Noorden is erg laag. Mijns inziens krijgt het Noorden overdreven veel overheidsaandacht, zeker als je het vergelijkt met andere regio's buiten de Randstad waar meer mensen wonen.
Ad
De Grote Blonde leider probeert zijn Limburgse achterban te paaien blijkbaar. Dhr. de Graaf heeft blijkbaar geen benul wat er in Groningen speelt, aangezien het meeste verkeer helemaal de voorgestelde variant niet kan nemen. Meeste verkeer is A28 naar A7west of A7oost en vice versa. De rest moet in de stad zijn voor werk. Die staan nu op het Julianaplein voor een stoplicht (jazeker! een snelweg-driesprong die nog een stoplicht heeft), waardoor in de ochtend standaard file staat vanaf Hoogkerk en Haren. Aanpak is wel noodzakelijk.
Advertentie