of 59274 LinkedIn

Nieuws

  • Een vernieuwd treinstation maakt de omgeving niet direct beter leefbaar. Uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) naar de effecten van drie stationsverbouwingen is de voorlopige conclusie dat er ook negatieve effecten voor de huizenprijzen zijn. Het CPB doet daarnaast verder onderzoek naar wie profiteert van de verbouwing en of dat aangepakt moet worden.

    Sterke verschillen in effecten stationsverbetering

    Een vernieuwd treinstation maakt de omgeving niet direct beter leefbaar. Uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) naar de effecten van drie stationsverbouwingen is de voorlopige conclusie dat er ook negatieve effecten voor de huizenprijzen zijn. Het CPB doet daarnaast verder onderzoek naar wie profiteert van de verbouwing en of dat aangepakt moet worden.

  • Als er niets wordt gedaan aan de mobiliteit in Den Haag, dan heeft de stad in 2040 een structureel verkeersinfarct. Dat zegt de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit). Organisaties als ANWB, VNO-NCW en vervoerder HTM onderschrijven de oproep tot actie van het Haagse stadsbestuur.

    Den Haag zoekt oplossing voor verkeersinfarct

    Als er niets wordt gedaan aan de mobiliteit in Den Haag, dan heeft de stad in 2040 een structureel verkeersinfarct. Dat zegt de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit). Organisaties als ANWB, VNO-NCW en vervoerder HTM onderschrijven de oproep tot actie van het Haagse stadsbestuur. De stad wil samen met bewoners, experts en bedrijven zoeken naar oplossingen.

  • De provincie Utrecht, diverse gemeenten en het RIVM starten met een innovatief experiment om de luchtkwaliteit in kaart te brengen. Zo’n 500 vrijwilligers worden uitgerust met een kastje dat fijnstofconcentraties meet.

    Snuffelfiets gaat Utrechtse lucht meten

    De provincie Utrecht, diverse gemeenten en het RIVM starten met een innovatief experiment om de luchtkwaliteit in kaart te brengen. Zo’n 500 vrijwilligers worden uitgerust met een kastje dat fijnstofconcentraties meet.

  • Het Eindhovense stationsgebied moet de komende 20 jaar het visitekaartje worden van de Brabantse techregio. Rijk, provincie en gemeente gaan samenwerken om daarvoor de voorwaarden te scheppen, maar de overheden kijken met nadruk naar de markt om het gebied te gaan ontwikkelen.

    Eindhoven kijkt naar markt bij bouw stationsgebied

    Het Eindhovense stationsgebied moet de komende 20 jaar het visitekaartje worden van de Brabantse techregio. Rijk, provincie en gemeente gaan samenwerken om daarvoor de voorwaarden te scheppen, maar de overheden kijken met nadruk naar de markt om het gebied te gaan ontwikkelen.

  • Zef Hemel, bijzonder hoogleraar grootstedelijke problematiek aan de Universiteit van Amsterdam, mag op verzoek van burgemeester Femke Halsema 'als een detective’ de toekomst van de binnenstad van Amsterdam onderzoeken en schetsen. Drukte en overlast op de Wallen zijn de aanleiding, maar Halsema wil een lange termijnvisie.

    Amsterdam benoemt ‘stadschroniqueur voor de toekomst’

    Op verzoek van burgemeester Femke Halsema mag Zef Hemel, bijzonder hoogleraar grootstedelijke problematiek aan de Universiteit van Amsterdam, ‘als een detective’ de toekomst van de binnenstad van Amsterdam onderzoeken en schetsen. Drukte en overlast op de Wallen zijn de aanleiding, maar Halsema wil een lange termijnvisie.

  • Opnieuw is er tegenslag voor het omvangrijke bouwproject Zuidasdok aan de Amsterdamse Zuidas. De ontwerpfase duurt langer. Ook wordt het bijna 100 miljoen euro duurder dan gepland, laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer weten. Er wordt gekeken hoe het project kan worden versoberd.

    Zuidasdok wordt duurder en moet soberder

    Reageer

    Opnieuw is er tegenslag voor het omvangrijke bouwproject Zuidasdok aan de Amsterdamse Zuidas. De ontwerpfase duurt langer. Ook wordt het bijna 100 miljoen euro duurder dan gepland, laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer weten. Er wordt gekeken hoe het project kan worden versoberd.

  • Dit jaar is 15 miljoen euro beschikbaar voor 38 plannen in zeven gemeenten in de provincie Groningen en de provincie zelf. Dat heeft het bestuur van het Nationaal Programma Groningen besloten. Het budget komt van het rijk, de provincie en de gemeenten. In totaal is 120 miljoen euro beschikbaar, waarvan nu bijna 70 miljoen wordt toegekend.

    70 miljoen voor 38 toekomstplannen Groningen

    Voor 38 plannen in zeven gemeenten in de provincie Groningen en de provincie zelf is voor dit jaar 15 miljoen euro beschikbaar. Dat heeft het bestuur van het Nationaal Programma Groningen besloten. Het budget komt van het rijk, de provincie en de gemeenten. In totaal is 120 miljoen euro beschikbaar, waarvan nu bijna 70 miljoen wordt toegekend.

  • Veel Nederlanders zijn niet van plan om binnen nu en vijf jaar hun woning te verduurzamen. Dat komt omdat ze niet weten welke financiële regelingen ze nog van de overheid kunnen verwachten. Ook denken veel huiseigenaren dat het verduurzamen van huizen in de toekomst goedkoper wordt.

    Huiseigenaren wachten op overheid met verduurzamen

    Reageer

    Veel Nederlanders zijn niet van plan om binnen nu en vijf jaar hun woning te verduurzamen. Dat komt omdat ze niet weten welke financiële regelingen ze nog van de overheid kunnen verwachten. Ook denken veel huiseigenaren dat het verduurzamen van huizen in de toekomst goedkoper wordt.

  • Waterschappen en andere decentrale overheden gaan samen met ministeries en kennisinstituten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor het winnen van warmte en energie uit water. Daarvoor ondertekenden 40 partijen deze week de Green Deal Aquathermie.

    Overheden aan de slag met aquathermie

    Waterschappen en andere decentrale overheden gaan samen met ministeries en kennisinstituten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor het winnen van warmte en energie uit water. Daarvoor ondertekenden 20 partijen deze week de Green Deal Aquathermie.

     

  • De gemeente Houten en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden beginnen een proef met groene, drijvende eilandjes om de kwaliteit van het openbaar water in de gemeente te verbeteren. Op drie locaties in Houten wordt het drijvend groen aangebracht.

    Groene eilandjes moeten water Houten schoner maken

    De gemeente Houten en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden beginnen een proef met groene, drijvende eilandjes om de kwaliteit van het openbaar water in de gemeente te verbeteren. Op drie locaties in Houten wordt het drijvend groen aangebracht. 

  • De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Met de nieuwe wet krijgen bouwers een grotere verantwoordelijkheid over de kwaliteit van nieuwbouwwoningen. Gemeenten komen meer op afstand te staan, maar blijven wel het bevoegd gezag. Dat heeft minister Ollongren al eerder toegezegd.

    Ollongren krijgt omstreden bouwwet door Eerste Kamer

    De Eerste Kamer stemde vandaag in met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Met de nieuwe wet krijgen bouwers een grotere verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van nieuwbouwwoningen. Gemeenten komen meer op afstand te staan, maar blijven wel het bevoegd gezag. De wet was omstreden, maar recente toezeggingen van minister Ollongren bleken voldoende.

  • Een verdubbeling van de bouwcapaciteit is nodig om aan de vraag naar woningen te voldoen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).  Volgens brancheorganisatie Bouwend Nederland houden overheden elkaar in een ‘bestuurlijke houdgreep.’

    'Woningbouw te traag door bestuurlijke houdgreep'

    Een verdubbeling van de bouwcapaciteit is nodig om aan de vraag naar woningen te voldoen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).  Volgens brancheorganisatie Bouwend Nederland houden overheden elkaar in een ‘bestuurlijke houdgreep.’

  • Bestuurders roeren zich veel te weinig in de politiek en op de ministeries omdat ‘de middelmaat comfortabel is’, zegt Eringa. Maar voor het comfort moet je geen organisatie als ProRail (4.300 medewerkers, bedrijfsopbrengst 1,3 miljard euro) willen leiden. ‘Ik beweeg mij niet in comfortabele posities. Je moet willen schuren en zaken durven agenderen waar de politiek niet op zit te wachten.'

    ProRail-baas wil geen zbo-drammer worden, maar….

    Den Haag vindt Pietjes Bell best amusant, maar net zo goed irritant. Zo’n Pietje Bell is ProRail-topman Pier Eringa. De informele Fries maakt van zijn hart geen moordkuil en trapt regelmatig op lange Haagse tenen. ‘Daar wordt het publieke domein beter van’, vindt hij.

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers

Alle whitepapers

Dossiers

Opleidingen Ruimte en Milieu