of 59123 LinkedIn

Slimme ‘laadtaarnpaal’ biedt uitkomst

Slimme ‘laadtaarnpaal’ biedt uitkomst. Twee ontwikkelingen, duurzaamheid in openbare verlichting en de toename van elektrisch vervoer, hebben geleid tot een nieuw product: de oplaadlichtmast.
1 reactie

Lichtmast, oplaadpunt en smart grid in één.

Twee ontwikkelingen, duurzaamheid in openbare verlichting en de toename van elektrisch vervoer, hebben geleid tot een nieuw product: de oplaadlichtmast. Deze nieuwe ontwikkeling leidt niet alleen tot een minder drukke openbare ruimte, maar het biedt tevens de mogelijkheid voor een smart grid.

Het elektrisch vervoer in Nederland neemt snel toe. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor scooters en fietsen. Dat is goed nieuws voor ons klimaat, maar minder goed nieuws voor onze openbare ruimte. Want elektrisch vervoer vraagt om laadpalen die ergens in de openbare ruimte geplaatst moeten worden. Tegelijkertijd is er een evolutie gaande op het gebied van openbare verlichting. Steeds meer gemeenten stappen over op duurzame verlichting.

 

AfbeeldingEen en een is twee, dachten ze bij Ecopoles in Vught, een leverancier van innovatieve oplossingen voor gemeenten, provincies en vakantieparken. Zij ontwikkelden de eerste oplaadlichtmast, die beschikt over een volledig geïntegreerde netwerkaansluiting in de mast zelf. ‘Je had al lichtmasten met de oplaadunit achter een deurtje in de lichtmast, maar dan was het met een extern kastje’, vertelt Robert Haring, directeur van Ecopoles. Het slimme van de nieuwe vinding is dat de stroomtoevoer van de lichtarmatuur boven in de mast volledig losstaat van de elektronica voor het opladen van auto’s die onderin is geïnstalleerd. ‘In deze variant staat er continu spanning op, met twee volledig van elkaar geïsoleerde kabels. Een voor de openbare verlichting, die met een ledarmatuur minimale stroomvoorziening nodig heeft, en een voor het oplaadpunt.’ Haring vervolgt: ‘Diverse gemeenten hameren erop dat de armaturen van lichtmasten afzonderlijk van stroom moeten worden voorzien, zodat deze via het ov-net geschakeld kunnen worden. Met onze oplossing hoef je in een parkeerhaven met oplaadpunt niet langer een apart stroomkastje bij de lichtmast aan te leggen.’

 

Slimme connecties

De oplaadlichtmast heeft een nauwe link met smart technology. Zo kunnen ze auto’s die bijna moeten worden opgeladen een signaal sturen waar ze staan en of ze beschikbaar zijn. ‘Maar denk ook aan het creëren van een smart grid’, zegt Haring. ‘De lichtmasten kunnen als een lus worden ge-plaatst, waarbij er één aansluitpunt is. De stroom wordt dan zodanig verdeeld dat er voldoende beschikbaar is voor meerdere oplaadunits naar aanleiding van de vraag per oplaadunit.’ Zo kan een parkeerhaven volledig worden voorzien van openbare verlichting met oplaadpunten voor auto’s in één. Gezien de grote toename in elektrisch rijden, zal de intelligente lichtmast met oplaadmogelijkheden en alle toekomstige smart oplossingen een standaard gaan worden in ons straatbeeld.

 

Primeur in Zeeland

De eerste oplaadlichtmast van Nederland werd in maart in gebruik genomen bij Bio Base in Terneuzen. Het bijzondere van dit project is dat de oplaadlichtmast volledig draait op groene stroom. Haring verwacht dat er over een jaar of vijf tweetot drieduizend van deze ‘laadtaarnpalen’ in Nederland staan. De verwachting is dat, zeker met de komst van de goedkopere variant van de Tesla en de enorme investeringen vanuit de Duitse auto-industrie, het aantal benodigde oplaadpunten de komende jaren flink zal toenemen. Om de openbare ruimte te sparen is de oplaadlichtmast met name bij parkeerhavens een uitstekend alternatief. Bovendien kan het de basis zijn voor een gemeente om smart technologies toe te passen.

 

Technische specificaties van de oplaadlichtmast

• Start- en stopprocedure door middel van een laadpas

• Aantal laadpunten: 2

• Aansluiting: contactdoos type 2

• Aansluitwaarde: van 1x 16A tot 3x 63A

• Uitgangsvermogen per laadpunt: 0 t/m 22 Kw

• Protocol: Mode 3

• Positiebepaling: gps-modem

• Communicatie: gsm-modem / Controller met RFID-reader

• Materiaal behuizing: base-unit 5mm staal / mast aluminium

• Kleur: alle RAL-kleuren mogelijk

• Behandeling base-unit: anti-corrosie en poedercoating

• Normen: NEN1010/EU/35-IEC:61815-1 VDE-AR-E 2623-2-2/I55/IK10

• Waterdichtheidsklasse: IP54

• Fundering systeem (Optie): Compleet met mantelbuis en trekontlasting

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
En daar gaat tie weer: "Het elektrisch vervoer in Nederland neemt snel toe. Dat is goed nieuws voor ons klimaat".
Wat een kletspraat, als je kijkt waar momenteel nog steeds de energie voor dat elektrisch vervoer vandaan komt!
Verkeerde verhaal/focus dus,maar verder best een aardig ontwerp.

Contactgegevens

AfbeeldingZiut B.V.

Bezoekadres:

Nieuwe Plein 1b

6811 KN  Arnhem

               

Postadres:

Postbus 253

6800 AG  Arnhem

026 800 19 00

 

info@ziut.nl

www.ziut.nl

Meer nieuws

Onze exptertises

Whitepapers