of 59345 LinkedIn

Intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) in Almelo

Intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) in Almelo. Smart Traffic heeft een voorspellend vermogen
Sweco 1 reactie

Eind dit jaar moeten de verkeerslichten op 27 kruispunten op en nabij de ring van Almelo slim worden aangestuurd. Ingenieursadviesbureau Sweco en solution provider Vialis hebben deze opdracht gezamenlijk verkregen van de gemeente Almelo.

Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis draagt zorg voor de ombouw van de verkeersregelinstallaties tot intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Sweco gaat deze iVRI’s op de 27 kruispunten aansturen met Smart Traffic.


Smart Traffic heeft een voorspellend vermogen; het gaat niet uit van het actuele aanbod voertuigen, maar het doet juist een voorspelling op welk moment een voertuig bij het verkeerslicht zal aankomen. KPN zorgt er met pre-5G, en later 5G, voor dat de verkeerslichten met weggebruikers, Smart Traffic en met andere verkeerslichten kunnen communiceren. Ieder verkeerslicht weet daardoor ook de status van de andere verkeerslichten in het netwerk van de ring van Almelo. Zo optimaliseert Smart Traffic elk individueel kruispunt en tegelijkertijd de verkeersstromen op de gehele ring. Bepaalde verkeersdeelnemers zoals vrachtverkeer of fietsers, kunnen dankzij de software sneller groen krijgen.

 

De betere doorstroming moet leiden tot minder uitstoot (geluid, fijnstof, CO2) en een betere verkeersveiligheid.  

 

Bereikbaarheid binnenstad

Almelo heeft een vlinderstructuur, waardoor grote groengebieden diep de stad indringen. Dit heeft als keerzijde dat de afstanden binnen de stad relatief groot zijn ten opzichte van het aantal inwoners (73.000). In de mobiliteitsvisie van de gemeente spelen bereikbaarheid van de binnenstad en de werkgebieden een grote rol naast leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Bovendien wil de gemeente voorop lopen met mobiliteitsinnovaties, zowel sociaal-organisatorisch als digitaal en technisch.

 

Rob Hulleman, senior Verkeerskundige bij de gemeente Almelo: ‘We hebben de ambitie om onze infrastructuur klaar te maken voor de toekomst en de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Toepassing van Smart Traffic past volledig bij deze opgave.’

 

Als de invoering van Smart Traffic op de ring succesvol blijkt, heeft de gemeente de ambitie om alle met verkeerslichten geregelde kruispunten in de stad slim aan te sturen en met elkaar te verbinden.

 

Talking traffic

De partners in dit project zijn de gemeente Almelo, Vialis en Sweco. KPN zorgt er met met pre-5G, en later 5G, voor dat de verkeerslichten met de weggebruikers en Smart Traffic kunnen communiceren. Samen realiseren zij de toekomstbestendige infrastructuur voor de gemeente Almelo en de Provincie Overijssel. De ambitie en samenwerking komt voort uit het samenwerkingsprogramma Talking Traffic, een publiek-privaat initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) met vele gemeenten en provincies in heel Nederland. Dit programma is gericht op vernieuwing in verkeer, transport, mobiliteit en stedelijke ontwikkeling.

 

‘De implementatie van Smart Traffic op de ring van Almelo is echt een team-effort van de gemeente Almelo, Vialis en Sweco. We zijn het Ministerie en de provincie Overijssel dankbaar voor hun financiële support, want met dit project kunnen we samen werken aan slimme mobiliteitssystemen van de toekomst in Nederland,’ zegt Rob Hulleman.


Evaluatie

De Universiteit Twente gaat het functioneren van een aantal verkeerslichten (de zogenaamde TINA-4) streng evalueren en kijkt specifiek naar de effecten voor het vrachtverkeer. In Q1/Q2 van 2020 voert zij in opdracht van I&W een evaluatie uit naar het functioneren van die verkeerslichten.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bert op
Er is geen stad in dit land waar het verkeer zo beroerd is geregeld als Almelo. Het verkeer wordt volledig op slot gezet door alle stoplichten die reageren op de bussen. Ik heb al jaren verschillende partijen gevraagd of zij opteren voor rotondes. Geen partij heeft dit in hun programma staan. Overal in NL en Europa springen rotondes als paddenstoelen uit de grond. Alleen Almelo houdt vast aan stoplichten. Leuk dat Herman Finkers effect, maar je doet er wel uren over om Almelo in of uit te gaan.

Contactgegevens

AfbeeldingSweco Nederland
De Holle Bilt 22
3732 HM De Bilt
Postbus 203
3730 AE De Bilt 
T +31 88 811 66 00 
info@sweco.nl

www.sweco.nl

Meer nieuws

De kracht van stedelijk voorspellen


       Wat kan slimme technologie doen?

 

       Beluister hier de podcast

ONLINE MAGAZINE

Denk je er weleens aan hoe de stad van de toekomst eruitziet? Wij doen niet anders. Elke dag opnieuw. Hoe wij die stad samen met onze klanten ontwerpen en ontwikkelen, lees je in ons nieuwe online magazine. Wij delen onze kennis én die van experts en inspirators om ons heen. We vertellen je wat ons motiveert en waar we in geloven. En we zetten je graag aan het denken.

 

AANMELDEN

Whitepapers