of 59318 LinkedIn

Tijd voor een sterk groen Europees Parlement!

Nog geen twee maanden na de provinciale verkiezingen stonden wij opnieuw in de stemlokalen. Voor veel Nederlanders kwamen deze verkiezingen nóg meer uit de lucht vallen dan die van 21 maart. Volgens Telegraaf columnist Wouter de Winther is de huidige campagne zelfs gered door de persoonlijke confrontatie tussen Baudet en Rutte: toch nog aandacht van de massa. En dat terwijl juist in de transnationale problematiek van klimaat een aanpak vanuit de Europese Unie een kans is.

Kabinet, provincies, gemeenten: ze doen van alles om ook in mobiliteit de energietransitie een zetje te geven. We hebben een concept-Klimaatakkoord, ministeries werken met het bedrijfsleven aan Green Deals, provincies en gemeenten investeren in laadinfrastructuur en stellen duurzame eisen in aanbestedingen, er wordt overheidsbreed duurzaam ingekocht. Verschillende instrumenten, maar één soort breed-gedragen bottom-up polder aanpak om duurzame mobiliteit te vergroten. Oer-Hollands. Maar die mentaliteit zet niet zoveel zoden aan de dijk.

 

De milieuzone is een treffend voorbeeld: Nederland kent op dit moment vier geldende en vier geplande milieuzones met uiteenlopende regels. In Arnhem kom je het centrum bijvoorbeeld niet in met een dieselauto van voor 1 januari 2005. In Rotterdam kom je het centrum niet in met diesel van voor 1 januari 2001 of met een benzine-auto van voor 1 januari 1992. Ware het niet dat de rechter voor die laatste categorie heeft besloten dat met een aandeel van 0,14% van het totale Rotterdamse autoverkeer die regel niet bewezen effectief is en de gemeente daarom geen boetes meer mag opleggen. Rotterdam hangt vanaf volgend jaar de milieuzone dan maar helemaal aan de wilgen.

 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (I&W) doet op dit moment nog een verwoede poging een beetje harmonie aan te brengen in de milieuzones, maar die stap zal benzineauto’s volledig buiten schot laten. Voor de volledigheid: in 2018 reed 79% van de personenauto’s op benzine en 16% op diesel. Milieuzones zullen met het voorstel van Van Veldhoven alleen betrekking hebben op diesels van 15 of 20 jaar oud.

 

Volume is het sleutelwoord. Het effect van elektrische bussen in pak ‘m beet Nieuwegein vanaf 2020 is op z’n zachtst gezegd ook niet zo groot op wereldschaal. Nederlanders legden in 2017 5,5 miljard reizigerskilometers met bus, tram of metro af – op een totaal van 194,2 miljard kilometer, waarvan 138,7 miljard in een auto. En dan hebben we het alleen over personenvervoer. Kortom: de tot nu toe genomen maatregelen hebben effect op maar een klein deel van het totale volume.

 

Maar veel belangrijker: de grote autofabrikanten van deze wereld staan na de aankondiging van dergelijke maatregelen niet direct met spoedplannen klaar om eens met haastige spoed door waterstof of elektriciteit aangedreven auto’s te gaan produceren. En dat is nu juist wat nodig is om echt een effect te hebben op die miljarden reizigerskilometers.

 

De Europese verkiezingen bieden een kans daarvoor: autoproducenten in Nederland en de andere lidstaten hebben een ‘groene tang’ van regulering nodig die ze echt stimuleert een verschil te gaan maken op de Europese wegen. Geen bemoedigend schouderklopje met het binnenslepen van een leuke aanbesteding in een middelgrote gemeente als Pijnacker-Nootdorp, maar een keiharde stimulans om betaalbare duurzame mobiliteit op het asfalt te zetten. Is de groene kant van de politiek niet sterk genoeg vertegenwoordigd in het Europees parlement, dan kunnen we altijd nog ons best doen met slappe milieuzones en breed gedragen gepolder.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint