of 59123 LinkedIn

Schoon openbaar vervoer - haalbaar en en betaalbaar

Hoe de inzet van emissievrije bussen juist kosteneffectief kan zijn.

Betaalbare en schone bussen zijn het toekomstideaal voor het openbaar vervoer. Op dit moment is echter de heersende opinie dat schone brandstoffen nog te kostbaar zijn om grootschalig op in te zetten. Dat vind ik zonde, want de inzet van emissievrije bussen kan juist kosteneffectief zijn! Hieronder leg ik uit waarom.

Onlangs gaf ik een presentatie tijdens de Clean Buses Conference. Hier vertelde ik een van de belangrijkste dingen die ik de afgelopen jaren heb geleerd. Namelijk, dat overgaan schone brandstoffen juist kosten efficiënt kan zijn, mits je het slim aanpakt en al van tevoren anticipeert op de vloot van de toekomst. Schone brandstoffen hebben een hoger aandeel vaste kosten dan diesel. Hoe groter de vloot van bussen op schone brandstoffen hoe aantrekkelijker de prijs.

 

Afbeelding

 

Door in te zetten op een grotere (toekomstige) vloot, ontstaat er schaalvoordeel en gaan de kosten per kg brandstof drastisch naar beneden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn waterstofbussen. Over het algemeen wordt aangenomen dat waterstof voor bussen 10 euro per kilogram kost maar bij een vloot van 10 bussen zijn de kosten alweer een stuk lager dan bij een vloot van 2 bussen.

 

Daarnaast gaan de kosten naar beneden naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. Zo kwam de Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuren (NKL) onlangs met het bericht dat de kosten van een publieke laadinfrastructuur hard naar beneden gaan. In 2017 dalen de kosten met maar liefst 35 procent en de verwachting is dat de vaste kosten in 2020 tot 40 procent zullen dalen. Hierdoor wordt de business case voor publiek laden dus positief en ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor waterstof zal gelden.

 

Laat u dus niet afschrikken door de kosten die met schone brandstoffen gepaard gaan. Schone en betaalbare bussen zijn niet langer een toekomstdroom maar al vandaag de dag haalbaar en betaalbaar.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Dan ook zonder subsidie ! Alleen Utrecht subsidieert volgens de voorjaarsnota 2018 voor vele miljoenen het OV

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint