of 59123 LinkedIn

Maak de import van Groengas mogelijk binnen Europa

AfbeeldingNieuw Europees beleid voor biobrandstoffen.

Het Europees Parlement heeft recent ingestemd met nieuw beleid rondom biobrandstoffen. Een van de besluiten is dat het EU target voor duurzame energie 35% wordt in de toekomst, waarvan transport 12% moet invullen. Genoeg kansen dus om ons Europese netwerk van schone laadinfrastructuur verder uit te breiden. Immers, groengas en waterstof vallen ook onder de ‘advanced fuels’ van het EU beleid. Ook is het positief dat palmolie niet meer gebruikt mag worden in de productie van diesel.

Europa zet hiermee noodzakelijke stappen om het Klimaatakkoord van Parijs uit te voeren en koploper te zijn wat betreft de energietransitie. Toch blijft de vraag (letterlijk) boven de markt hangen: volgen wij wel het goede pad?

 

Import van frituurvet stijgt in Europa

Zo bleek dat de import van frituurvet sterk stijgt in Nederland. Lees hier ook een interessant rapport over de stijging van de import van UCO (‘used cooking oil’) in Europa afgelopen jaar. Met als gevolg tankers die vol gebruikt vet uit India en China naar Europa opstomen om onze diesel ‘schoner’ te maken. Met alle risico’s op fraude en andere onbedoelde neveneffecten van dien. Waarom voorlopig niet alleen import van deze vetten vanuit Europa toestaan?

 

Maak import groengas mogelijk en stuur op techniek-neutraal beleid

Frituurvet kan nooit volledig voorzien in onze mobiliteitsbehoefte. Beter is om in het kader van open grenzen, toch een van de kernwaarden van de Europese Unie, de import van groengas mogelijk te maken. Nu wordt dit enkel geregeld tussen bedrijven onderling, maar niet gefaciliteerd door de overheid.

De vraag is simpel: willen we de vetput van Europa blijven of innovatief koploper worden als het gaat om schone brandstof uit afval, bermgras en slib? Ik weet het wel.

 

Schoon vervoer vergt meer urgentie in Europa

Wat Europa nodig heeft is een hoger gevoel van urgentie op het gebied van schone en duurzame brandstoffen. Het is hoog tijd om de volgende stappen te nemen richting schoon vervoer. Tijd om per direct te sturen op CO2-reductie. Tijd om vieze diesels achter ons te laten.

De oproep van Sigrid de Vries, de Secretaris-Generaal van CLEPA (European Association of Automotive Suppliers), dat technologieneutraliteit het leidende beginsel voor EU-wetgeving inzake CO2-reducties blijft, steunen wij vanuit PitPoint dan ook van harte. Op deze manier kan verandering in de Europese automobiel- en transport industrie écht afgedwongen worden.

 

Erik Kemink

 

Whitepaper 'De duurzaamheid van biobrandstoffen'

Heeft u interesse in biobrandstoffen? Download hier deel 1 van PitPoint’s whitepaper serie ‘De duurzaamheid van biobrandstoffen’. Deze eerste whitepaper kijkt naar de CO2-impact van groengas en HVO.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint