of 59274 LinkedIn

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto? KWH’s en AC/DC: volle tank voor elektrische auto.
PitPoint Reageer

KWH’s en AC/DC: volle tank voor elektrische auto.

De elektrische auto is in opmars, maar veel mensen hebben nog geen gevoel bij opladen, energieverbruik en rijbereik. Hoe werkt laden, hoe ver kun je rijden tot de accu leeg is? En hoe snel is die dan weer vol? Welkom in de wereld van kilowatturen en AC/DC.

Een volle accu voor de elektrische auto

De energie-inhoud van de lithium-ion-accu’s die in de meeste auto’s zitten varieert van 34 kilowattuur (kWh) tot 60 kWh, en de grootste gaan tot 100 kWh. Verantwoordelijke business development voor elektrisch vervoer Stef Pierik: “Een gemiddelde moderne elektrische auto met een accu van bijvoorbeeld 60 kWh verbruikt tussen de 15 en 20 kilowattuur per 100 kilometer. Een volle accu is dan goed voor zo’n 350 kilometer rijbereik*. En met 1 kilowattuur rij je dus bijna 6 kilometer. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je rijstijl. Als ik mijn acceleratiepedaal – gaspedaal kunnen we het inmiddels niet meer noemen – volledig indruk piekt het verbruik uiteraard.”

 

Stopcontact of laadpunt?

En dan moet je de accu dus weer laden. Thuis op je huis-tuin-en-keukenstopcontact heb je vaak een zeer beperkt laadvermogen. Een normaal stopcontact laadt met een 1-fasedraad met een stroomsterkte van bijvoorbeeld 10 Ampère en een spanning van 230 volt. Dan laad je uit je stopcontact 1x10x230 = 2,3 kilowattuur (kWh) per uur. Wil je daarmee een accu van 60 kWh helemaal vol krijgen dan duurt dat zo’n 26 uur. Dat is zeker niet de snelste optie…
Stef Pierik: “Het gebruik van een laadpunt (vaak betiteld als laadpaal), die van 3,7 kW tot 22 kW per uur levert, is dus aan te raden. 11 KW haal je als je een 3-fasen-aansluiting hebt. Het eerder genoemde sommetje wordt dan (ongeveer) 3x16x230 = 11 kW. Je accu van 60 kWh is dan in minder dan 6 uur vol. Veel kantoorgebouwen hebben zelfs 80 kW of meer vermogen tot hun beschikking. Daar bestaat de mogelijkheid om meerdere van deze 11 kW-laadpunten aan te sluiten. Het is altijd wel afhankelijk van de capaciteit van de omvormer in het voertuig met hoeveel fasen en ampère geladen kan worden.”

 

Laden met AC of DC?

Tot nu toe hadden we het over laden met de wisselstroom (AC ofwel Alternate Current) die uit het elektriciteitsnet komt. De accu van een elektrische auto moet echter altijd met gelijkstroom (DC ofwel Direct Current) worden geladen. De stroom moet dus omgevormd worden. Dat gebeurt met een omvormer in de auto of in het laadpunt. Een AC-lader (laadpunt) is eigenlijk een veredeld en slim stopcontact. De wisselstroom uit het net wordt via de AC-lader in de auto gevoerd, en in de auto zit de omvormer. Die zet de stroom om naar DC en voedt die daarna aan de accu.
Een DC-lader bevat zelf een omvormer. De stroom gaat dan direct vanuit de lader de accu in. Stef Pierik: “Een DC-lader is wel groter, behoorlijk duurder en vraagt een grotere stroomsterkte. Standaard laad je dan met een vermogen van 50 kW (bijvoorbeeld 125 ampère x 400 volt). Met zo’n hoog vermogen kun je in 20 minuten meestal je accu opkrikken van 20% tot 80% vol, afhankelijk van de auto. Je kunt met DC ook al snel laden met 175 kW, en dat zal nog stijgen richting 350 kW. Dan ben je in 10 minuten helemaal vol. De auto moet dit natuurlijk wel aan kunnen.”

 

Range Anxiety de baas

Deze laadsnelheden helpen om range anxiety – de angst dat je stil komt te staan met een lege accu – nog verder terug te brengen. De kans dat je in Nederland met een lege accu komt te staan was overigens al zeer klein, want het (snel)laadnetwerk in Nederland is nu al goed dekkend.
De mogelijkheden voor elektrisch rijden worden dus alleen maar beter. PitPoint werkt er dagelijks keihard aan om elektrisch rijden betrouwbaar en comfortabel te maken voor iedereen.

 

* Ter vergelijking: een liter benzine bevat gemiddeld ongeveer 9 kWh. Een volle accu van 60 kWh, goed voor ongeveer 350 kilometer, bevat dus het equivalent van ongeveer 6,7 liter benzine aan energie. 350 Kilometer met 6,7 liter benzine dus, ofwel een verbruik van 1 op 52 (= 1,9 liter per 100 kilometer).
Voor gegevens over alle elektrische auto’s zie: www.ev-database.nl.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint