of 59345 LinkedIn

Het doel heiligt de middelen

AfbeeldingHet nieuwe klimaatakkoord domineerde afgelopen weken het nieuws. Hierin staan alle maatregelen die het kabinet wil nemen om de CO2-uitstoot te halveren. De maatregelen in het huidige akkoord zijn nog niet in beton gegoten, maar geven wel aan welke kant Nederland op gaat bewegen als het gaat om het behalen van deze doelstellingen en vooral; wie de rekening van de verduurzaming moet gaan betalen.

Groengas dreigt er in de huidige plannen bekaaid vanaf te komen. Het kabinet kiest ervoor de huidige energiebelasting op groengas met 10ct per m3 te verhogen. Voor diesel is dit slechts 2ct per liter.

 

Wij geloven er heilig in dat groengas een goed en betaalbaar alternatief is voor diesel en vinden het daarom absurd dat groengas dreigt te worden meegetrokken in de lastenverzwaring van aardgas in het algemeen. Om dit te voorkomen hebben wij daarom vorige week een stevig statement neergezet in de pers waarin wij de huidige plannen labelen als de doodsteek voor groengas.

 

De insteek van dit bericht is wat scherper dan u van ons gewend bent. En dat is bewust zo gedaan. Wij willen namelijk zorgen dat groengas gezien wordt als een schone en duurzame brandstof. Het verdient daarom een andere behandeling dan fossiel aardgas. Om het kabinet te overtuigen van de noodzaak hiervan hebben we reuring nodig. Daarom luiden wij in ons bericht de noodklok en waarschuwen we over de negatieve gevolgen van het over een kam scheren van aardgas en groengas. Dit vergroot de kans dat de Tweede Kamer hier naar gaat kijken en er vervolgens ook wat mee gaat doen.

 

Wij hopen dat het signaal dat wij met dit bericht hebben afgegeven, de discussie ten gunste van groengas zal beïnvloeden. Bedrijven laten al jaren zien dat groengas een betaalbaar en haalbaar alternatief is in het verduurzamen van het wagenpark. Het is belangrijk dat de overheid en politiek dit zien en beseffen en dat groengas als schone brandstof ook economisch net zo aantrekkelijk blijft na 2026 als nu.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Boris op
Een rariteitenkabinet is het.

Erg is geen enkel logisch en zinnig argument waarom we met zo veel haast en tegen zulke hoge maatschappelijke kosten van het gas af moeten. Maarja, het is een verdienmodelletje. Het gaat uitendelijk alleen over geld.
Door PitPoint op
Beste G,

Dank voor je reactie. Je berekening klopt niet. Groengas voor het wegverkeer wordt namelijk per kilo verkocht en niet per liter. Dit omdat dit gas gecomprimeerd (onder hoge druk) verkocht wordt. Met andere woorden een liter gecomprimeerd gas heeft een heel andere energetische waarde dan een liter niet gecomprimeerd gas. Een kilo gecomprimeerd gas heeft dezelfde energetische waarde als een kilo 'normaal' gas. Een gemiddelde personenauto rijdt ongeveer 18 kilometer op een kilo gas.
Door G op
Kleine correctie van een tikfoutje in het slot van mijn voorgaande reactie: het verbruik zou dan 1 liter per 0,015 km zijn. Maar ook dit komt op mij onwaarschijnlijk over...
Door G op
Even voor mijn beeld. 1m3 is 1000 liter. De prijsverhoging voor groengas is genoemd €0,10 per m3 en bedraagt dan €0,00010 per liter.
Uitgaande van het (in het gelinkte artikel van PitPoint) voorgerekende prijseffect per duizend kilometer ad €6,67 betekent dit dat er voor het afleggen van die 1000 km 66.700 liter groen gas nodig zou zijn. Qua gemiddeld gebruik wordt er dan kennelijk uitgegaan van 1 liter per 0,0015km. Is dat een juiste veronderstelling????
Door Petra op
En wat dacht u van veel meer beschikbare hernieuwbare grondstoffen eerste te vergisten voor opbrengst groengas om ze pas daarna verder te verwerken?

1. Lang niet alle dierenmest wordt vergist.
2. Veel groenafval wordt versnipperd en verbrand, of direct gebruikt als bodemverbeteraar, zou ook eerst kunnen worden vergist.
3. We kunnen tussen de windmolens op zee zoveel zeewier kweken dat er na vergisting genoeg gas is ter vervanging van aardgas (Tegenlicht 10 december 2017).

Met deze maatregelen hoeven naast het wagenpark ook de huishoudens niet van het gas af!

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint