of 59123 LinkedIn

Hard op weg naar een emissieloze toekomst

Laat ik deze blog beginnen met het geweldige nieuws uit Duitsland: Dankzij een belangrijk besluit van de hoogste bestuursrechter van het land mogen Duitse steden diesels voortaan uit de binnenstad weren. Bewoners van Düsseldorf en Stuttgart kunnen eindelijk opgelucht ademhalen. Mede door dieseluitlaat is het bijna nergens in Duitsland slechter gesteld met de luchtkwaliteit dan in deze steden.

Met milieuzones verbeteren we niet alleen de lucht in steden, maar zetten we ook weer een stap richting het behalen van het akkoord van Parijs. Weg met emissies. Lang leve schone brandstoffen!


Steeds meer steden verbannen diesel

Zal dit belangrijke besluit een kettingreactie in de rest van Europa teweegbrengen? Ik verwacht van wel. Kort na de uitspraak van de rechter in Leipzig liet ook de burgemeester van Rome zich uit over deze kwestie: “Als we serieus willen ingrijpen, moeten we ook met sterke maatregelen komen”, aldus Virginia Raggi. Vanaf 2024 zullen diesels ook niet in de historische binnenstad van Rome niet meer welkom zijn.

 

PitPoint vindt dit natuurlijk geweldig nieuws, maar roept steden wel op te komen met alternatieven. We willen blijven rijden, maar dan wel schoon. Dus maak clean fuels aantrekkelijker door stations voor LNG, CNG, groengas, en waterstof te faciliteren, en meer ruimte te maken voor laadpalen. Zeker nu de Europese Commissie het gebruik van 100% bioCNG (groengas) gelijk heeft gesteld aan elektricteit en waterstof, wordt het tijd dat er op lokaal en nationaal niveau alles gedaan wordt om het gebruik hiervan aan te moedigen.


Groen is geld

Ondertussen komt er maar geen einde aan de dieselgate. Volkswagen-topman Matthias Müller heeft zich weer in een lastig pakket verwikkeld, door te stellen dat diesels goed zijn voor het milieu en dat de verkoop van dieselauto’s weer zal opleven zodra mensen dit realiseren. Dat terwijl het wetenschappelijk toch echt vaststaat dat diesel een ernstig vervuilende brandstof is. Jammer, een gemiste kans volgens mij.

 

Overigens wijst recent onderzoek van Cambridge Ecometrics uit dat de transitie naar alternatieve brandstoffen ook financieel behoorlijk winstgevend kan zijn voor de Europese Unie. Door geïmporteerde olie te vervangen met energie als waterstof en groengas dat in Europa is geproduceerd, blijven miljarden euro’s binnen Europa. De kosten voor gebruikers van clean fuels zullen in het komende decennium waarschijnlijk flink dalen, een proces waarin overheden een belangrijke rol kunnen spelen. Hiermee worden schone brandstoffen dus beschikbaar en betaalbaar. Do I need to say more?


Samen omschakelen naar 100% schoon vervoer

Dichter bij huis zijn er ook weer een aantal mooie ontwikkelingen op het gebied van schone brandstoffen te melden. In de afgelopen maand opende PitPoint een nieuw CNG/groengas in Lisse, een eHub in Hillegom, en een nieuw waterstoftankstation in Delfzijl.

 

Bij de feestelijke opening van Delfzijl was ik persoonlijk aanwezig, samen met ruim 100 belangstellenden. In samenwerking met Akzo Nobel zal PitPoint de komende jaren bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe voorzien van groene waterstof middels dit station. Deze unieke pilot met een looptijd van vijf jaar draagt bij aan de ontwikkeling van de waterstofeconomie in Noord-Nederland, en is tot stand gekomen dankzij een bijzondere samenwerking tussen private en publieke partijen.

 

Met elk nieuw station komen we een stapje dichterbij het realiseren van de visie van PitPoint: 100% schoon transport binnen heel Europa per 2030. Hierbij is goede samenwerking met partners van immens belang. Alleen samen kunnen we dit doel bereiken en komen tot een emissieloze toekomst. En die toekomst is beter voor onze gezondheid, het milieu én onze portemonnee!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hsl (V.m. milieuambtenaar/docent) op
Beste Erik,

In tegenstelling tot wat in het stuk wordt gesuggereerd, bestaan schone(re) brandstoffen niet.
Om minder vervuilende benzine te maken in plaats van diesel worden de vervuilende stoffen er onder een surplus aan energie bij de raffinage uitgehaald.
Om diesel te kraken (kraken is het proces van ruwe olie in lichtere brandstoffen omzetten) is aanmerkelijk minder olie nodig dan bijvoorbeeld benzine of kerosine.
De viezigheid komt in dit geval uit de pijp van de raffinaderij, maar dan in een meervoud omdat er veel olie wordt gebruikt om de ruwe olie te verhitten om ruwe olie in lichtere soorten te splitsen.
Verder zijn diesels zuiniger dan benzine motoren en dit betekent dat er dus veel minder ruwe olie opgepompt, getransporteerd, gekraakt en gedistribueerd hoeft te worden en de doelstellingen van Parijs verder weg raken. Want ook waterstof, de brandstof van de toekomst, wordt vrijwel volledig met olie geproduceerd. We hebben namelijk nog volstrekt onvoldoende zonnepanelen om de overproductie aan elektra om te kunnen zetten in waterstof.
En wat betreft windenergie is het ook maar de vraag of dit een bijdrage aan de vermindering van fossiele brandstoffen oplevert. Als we kijken naar de enorme hoeveelheid energie die er nodig is om het beton voor de palen te produceren, dan is het maar zeer de vraag of de molens hun omslagpunt behalen, zeker als we kijken naar het subsidiebeleid tot nu toe. Tot nu toe is het winstgevender om windmolens te vervangen door nieuwe grotere exemplaren terwijl de energie voor het maken van de windmolen nog niet is terug verdiend.

Jammer, en vooral ook een gemiste kans, dat iedereen in de beleidswereld maar reageert vanuit de onderbuik terwijl er onvoldoende wetenschappelijke grondslag voor is.

Begrijp mij goed, ik ben absoluut een voorstander van een emissie loze wereld, maar laten we het dan wel op een verantwoorde wijze doen.
Door Hans op
Met milieuzones verbeteren we niet alleen de lucht in steden, maar zetten we ook weer een stap richting het behalen van het akkoord van Parijs. Erik, Erik, wat kraam je toch een onzin uit.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint