of 59147 LinkedIn

Gemeenten kunnen laadpaalkleven bestrijden met stimuleringstarief

Gemeenten kunnen laadpaalkleven bestrijden met stimuleringstarief. E-rijders verzetten auto als ze moeten betalen voor de tijd dat ze niet laden
PitPoint 4 reacties

E-rijders verzetten auto als ze moeten betalen voor de tijd dat ze niet laden. 

Het probleem van e-rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden (laadpaalkleven) kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van de TU Delftde Hogeschool van Amsterdam en  PitPoint dat onlangs is gepubliceerd in The Journal of Advanced Transportation.

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Doordat e-rijders laden tijdens het parkeren, neigen zij ernaar hun auto te laten staan wanneer ze niet meer laden. Dit is inefficiënt, want hierdoor hebben anderen geen toegang tot deze paal. Rick Wolbertus, promovendus bij de Hogeschool van Amsterdam en de TU Delft: “Laadpalen worden met enige regelmaat lang tot zeer lang gebruikt. Sessies van meer dan 24 uur vormen weliswaar maar 5 procent van alle laadsessies, maar zorgen wel voor meer dan een kwart van de bezetting van publieke laadpalen.” Samen met Rick Wolbertus heeft Bas Gerzon, project manager electric mobility bij PitPoint, daarom onderzoek gedaan naar het effect van prijsprikkels op het laadgedrag van e-rijders in Nederland.

 

Resultaten
Uit het experiment kwam naar voren dat circa 80 procent van de laadpaalklevers gevoelig is voor een prijsprikkel. De resultaten laten zien dat een dergelijk tarief zelfs al bij een relatief laag bedrag effectief lijkt te zijn. Er is hierbij rekening gehouden dat elektrische rijders niet onnodig ’s nachts het bed uit hoeven om hun auto te verplaatsen.


Parkeerdruk
Het onderzoek toont ook aan dat de mate van effectiviteit van een stimuleringstarief nauw samenhangt met de parkeerdruk die de e-rijder ervaart. In gebieden met weinig beschikbare parkeerplekken zal een e-rijder meer weerstand ervaren tegen het verlaten van een laadpaal dan in rustige gebieden. Gerzon: “Dit zijn waardevolle bevindingen die gemeenten en laadexploitanten kunnen gebruiken om hun netwerk van oplaadpalen te verbeteren. Bij het vormen van beleid is het daarbij belangrijk om het stimuleren van het verzetten van de volgeladen auto af te zetten tegen gebruikersgemak en de mogelijkheid tot bijplaatsen van nieuwe oplaadinfrastructuur.”

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
@Cisca can Bommel. Dit is toch niet realistisch! Een net van snellaadstations, net als benzinestations, dat moeten we hebben.
Door Cisca can Bommel op
Het probleem is natuurlijk te ondervangen door meer laadpalen te plaatsen. Als we op den duur toch allemaal aan de prik moeten, dan iedere parkeerplek een laadpaal! Kost ff wat, maar betekent investeren in de toekomst.
Door Marcel Jongman (medewerker Belastingdienst) op
Misschien is het een idee om via een App de gebruiker van een laadpaal te melden dat zijn voertuig volledig opgeladen is en dat hij geadviseerd wordt de parkeerplaats met laadpaal vrij te maken. Doet hij dat niet dan begint na een in te stellen tijd de laadpaal het voertuig te ontladen.
Door Jan op
Er zijn al automobilsten die alleen maar kiezen voor een elektrische auto ondat ze dan verzekerd zijn van een parkeerplaats. En hoe meer elektrische auto's er komen, hoe minder vrije of betaalde parkeerplekken er overblijven. Dan kun je wel het parkeren van elektrische auto's gaan belasten als ze niet meer opladen, maar dat is moeilijk te controleren. Laat iedereen maar op eigen terrein een laadpaal plaatsen en degenen die dat niet kunnen, moeten maar uitwijken naar snellaadstations bij tankstations. Laadpalen op de openbare weg zouden m.i. moeten verdwijnen en zeker niet meer uitbreiden ten koste van parkeerplaatsen. Er staat toch in elke straat ook geen benzinelaadpunt?

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint