of 59123 LinkedIn

Europa, trek de stoute schoenen aan als het gaat om schone brandstoffen

Een vooruitblik op european sustainible energy week 2018.

Volgende week gaat de European Sustainable Energy Week weer van start. Een belangrijk evenement voor de toekomst van duurzame energie en dus voor schone brandstoffen!

Ook dit jaar vindt er tijdens dit event dat wordt georganiseerd door de Europese Commissie een conferentie plaats waar de bekende sleutelfiguren en -organisaties op dit gebied bijeenkomen. Bijvoorbeeld Europarlementariër Jerzy Buzek, voorzitter van de EP-Commissie Industrie, onderzoek en energie (ITRE). Buzek is één van de Ambassadeurs van de conferentie, net als Eckart Würzner. Naast burgemeester van het Duitse Heidelberg, is hij tevens voorzitter van EUROCITIES.


Onder de strategische event partners bevinden zich onder andere The Coalition for ENERGY SAVINGSCOGEN Europe en NGVA Europe. Deze laatste, the Natural & bio Gas Vehicle Association, is dit jaar uitgenodigd om een debat te organiseren over de kansen die de integratie van duurzame energie in de transportsector biedt.

 

Kortom, het belooft een inspirerend event te worden!

 

De Duurzaamheid Van Biobrandstoffen

De inzet van biobrandstoffen zal ongetwijfeld ook aan bod komen. Al roept die term nog regelmatig verwarring op. Deze term suggereert namelijk dat biobrandstoffen per definitie schoner en efficiënter zijn dan fossiele brandstoffen. Dat is echter niet altijd het geval. Aanleiding voor PitPoint om hier een whitepaper over te schrijven. Hierin laten we zien dat transparantie in de herkomst van biobrandstoffen zoals groengas en hydrotreated vegetable oil (HVO) en het verbruik daarvan uiteindelijk allesbepalend zijn in hoe duurzaam de inzet van deze brandstoffen werkelijk is. Ik kan u het lezen van deze paper dan ook van harte aanbevelen!

 

Geen afname, maar yoename ban CO2-uitstoot door fossiele brandstoffen

De timing van deze conferentie over de toekomst van duurzame energie kon trouwens niet beter wat mij betreft. Eurostat liet begin deze maand namelijk weten dat de CO2-uitstoot door fossiele brandstoffen in de Europese Unie niet is afgenomen, maar juist is toegenomen. Vorig jaar, was de uitstoot van CO2 namelijk 1,7% hoger dan het voorgaande jaar. De transportsector is helaas nog altijd een grootgebruiker van fossiele brandstoffen, en dat terwijl duurzame alternatieven voor het oprapen liggen.

 

Brussel: verhoog de CO2-reductie norm voor zware voertuigen naar 24%

Vorige maand, stuurde aan aantal grote organisaties gezamenlijk een brief naar de Europese Commissie met een verrassende oproep. Onder meer Unilever, Heineken, Ikea, Nestlé en Carrefour riepen commissievoorzitter Juncker op om de door Brussel gestelde eis voor wat betreft CO2-reductie door ‘heavy duty vehicles’ in 2025 van 15% bij te stellen naar 24%. Maar er vooral op toe te zien dat deze eis daadwerkelijk wordt nageleefd. Alleen dan kan Europa koploper blijven in het tegengaan van klimaatverandering, aldus deze grote bedrijven.

 

Zoals ik destijds kenbaar maakte via Twitter, sluit ik mij volledig aan bij de oproep van deze bedrijven. Ik vind het dan ook ongelofelijk dat de Europese Commissie hier geen gehoor aan geeft en vasthoudt aan een reductie van slechts 15%. Waarom?

 

De technologie is nu al aanwezig, net als het aanbod van schone brandstoffen. Zo breidt ons Europese netwerk van clean fuel-stations zich gestaag uit. Alleen al in België bouwt PitPoint de komende tijd aan zes nieuwe CNG-tankstations. En word het innovatieve mobiele waterstof vulpunt dat wij voor WaterstofNet hebben gerealiseerd deze week gepresenteerd tijdens het NVRD Jaarcongres.

 

Europa sluit aan bij de koplopers op het gebied van clean fuels

In de brief aan Juncker wordt verder terecht opgemerkt dat de Verenigde Staten, Canada, Japan en China al normen voor brandstofefficiëntie vrachtwagens en overige zware voertuigen hebben.
Europa zou wat mij betreft hetzelfde moeten doen. Hierbij is het wel zaak dat het aanbod van zero emissie voertuigen voldoende aansluit bij de groeiende vraag. Nog belangrijker volgens mij is echter dat de EU eindelijk eens de stoute schoenen aantrekt en voldoende ambitie toont. Bijvoorbeeld door alsnog te streven naar een CO2-reductie voor zware voertuigen in 2025.

 

Wat hebben we te verliezen?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint