of 59212 LinkedIn

Een terugblik op 2018. Het jaar van het Klimaatakkoord

AfbeeldingMet de feestdagen voor de deur, is het alweer tijd voor mijn laatste blog van dit jaar. De tijd  is gevlogen en het is een bewogen jaar geweest. In mijn nieuwjaarsblog voorspelde ik dat 2018 ‘het waterstofjaar’ zou worden. Die voorspelling is voor PitPoint in ieder geval uitgekomen. Zo opende we in januari een waterstoftankstation in Delfzijl en werd de bouw van ons waterstoftankstation in Arnhem onlangs aangekondigd. De ontwikkelingen omtrent schone brandstoffen stonden dus niet stil. Het meest besproken onderwerp van afgelopen jaar is misschien wel het Klimaatakkoord. Niet zo gek dat ik mijn laatste blog van 2018 hier dan ook aan wijd.

Kabinetsappreciatie: een belangrijke stap

Met de kabinetsappreciatie eerder dit jaar is een belangrijke stap gezet in de richting van een nationaal klimaatbeleid. De Urgenda-uitspraak zorgde bovendien voor extra druk op de ketel. Toch is het de vijf tafels niet gelukt om te komen tot een akkoord in 2018. En de plannen die er nu liggen stuiten op de nodige kritiek. Zo luidden milieuorganisaties ‘de noodklok’ omdat de tot nu toe gemaakte afspraken volgens hen niet goed genoeg zijn. Zij kunnen het akkoord niet ondertekenen ‘als de juiste maatregelen er niet in komen te staan’.

 

Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland zijn niet tevreden met de gang van zaken. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen om de betaalbaarheid van de klimaatafspraken voor mobilisten. VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer pleit bovendien voor een ‘time-out’ van de onderhandelingen tijdens de feestdagen. te staken. Natuurlijk gun ik de onderhandelaars ook de feestdagen om op tot rust te komen. Maar dan wel op de voorwaarde dat, zodat in januari alle zeilen worden bijgezet om voor de zomer tot een akkoord te komen.


Iedereen aan de elektrische auto?

Tot de feestdagen wordt er in ieder geval nog flink onderhandeld. Zo blijkt uit gelekte stukken in handen van de NOS blijkt dat de Mobiliteitstafel wil dat er in 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht worden in Nederland. Hierover zijn de onderhandelaars aan de Klimaattafel het al bijna eens.

 

De RAI-vereniging waarschuwt voor een te grote focus op elektrisch. Voor lange afstanden is inzet van waterstof volgens hen essentieel. Ook ik blijf het belang van een combinatie van schone brandstoffen benadrukken, om fossiele brandstoffen op korte termijn te verbannen. Naast elektrisch en waterstof is ook groengas een uitstekend alternatief. Wellicht is het een goed voornemen voor de Mobiliteitstafel om zich niet blind te staren op één schone brandstof!


Accijnsverhoging: symbolisch of doeltreffend?

Een ander gerucht is de verhoging van accijns op diesel en benzine in 2020 met 1 cent. In 2023 wordt de accijns op diesel nogmaals verhoogd met 1 cent. Volgens de NOS kan dit ‘aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie’. Maar is dat niet het doel van deze accijnsverhoging? Hogere prijzen moeten aanzetten tot gedragsverandering en een duidelijk signaal afgeven: fossiele brandstoffen behoren tot de verleden tijd. Of dat daadwerkelijk gebeurt met zo’n minimale verhoging, is de vraag. Hebben we te maken met symboolpolitiek of met een doeltreffende maatregel?


Verbeterde luchtkwaliteit

Ik kan er lang of kort over zijn, maar het klimaat heeft ons dit jaar allemaal bezig gehouden. Alleen al om die reden bestempel ik 2018 als een succesvol jaar. Ook op het gebied van luchtkwaliteit zijn er trouwens de nodige resultaten geboekt. Ik vind het mooi om te zien dat steeds meer gemeenten het heft in handen nemen om luchtkwaliteit te verbeteren. Een recent rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) laat zien dat we sinds 2000 flinke stappen hebben gezet, maar dat er nog wel werk aan de winkel is.

 

Enfin, in 2019 ga ik gestaag door met de strijd voor schone lucht en een emissieloze toekomst. Maar nu eerst genieten van de feestdagen. Tot volgend jaar!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Pieter (Ambtenaar) op
@Boris, uw achternaam is zeker Calimero? “zonde van de energie en zonde van het geld” … “stop met dit klimaatgeleuter en ga wat zinnigs doen”. Laat ons geld verdienen en laat de grote jongens het klimaatprobleem (dat helemaal niet door mensen veroorzaakt wordt!) maar oplossen. Ondertussen versterken we de dijken, want genezen is immers beter dan voorkomen.
Ons nageslacht ziet maar hoe zij het doen, technologie zal tegen die tijd de oplossing wel bieden, ondertussen mag het ons niets kosten.
Door Boris op
Het was in die zin een verloren jaar. Gewauwel over 0,0007 graad (misschien mis ik nog een nul) bijdrage van NL aan iets wat klimaatverandering heet en waarvan niet kan worden vastgesteld of en wat de bijdrage is van de mensheid aan die verandering. Dit in de wetenschap dat het klimaat op deze planeet al ca. 4,5 mlrd jaar aan verandering onderhevig is. Zonde van de energie en zonde van het geld. Ik zeg: stop met dit klimaatgeleuter en ga wat zinnigs doen. Bijv. de wereldwijde bevolkingsgroei remmen. Dat zet pas echt zoden aan de dijk. En over dijken gesproken: als de zeespiegel stijgt kunnen we die best versterken. Die 0,0007 graden verschil gaan ons niet redden van het stijgende water. En dan ook weer voorsorteren op het volgende nepitem: emissieloos...zucht
Door Spijker (n.v.t.) op
Eind vorig jaar een offerte gevraagd voor mijn nieuwbouw woning met zonnepanelen. Het maandbedrag zou -rekening houdend met de energiebelasting- ongeveer maximaal E 120 zijn. Inmiddels het contract ontvangen met een maanbedrag van let wel E 285 !!!. Het maandbedrag verlagen lukt niet want dit moet volgens het energiebedrijf minimaal E 215 per maand worden. Het wordt nog leuk in dit kikkerland.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint