of 59220 LinkedIn

De positieve effecten van de WLTP

AfbeeldingNieuwe uitstootnorm creëert positief momentum voor CNG-auto's.

Zoals u ongetwijfeld weet, geldt er sinds september 2018 een nieuwe uitstootnorm in autoland: de Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP).  Kort gezegd schrijft de WLTP een gestandaardiseerde meetmethode voor zodat men kan zien wat het brandstofverbruik én wat de uitstoot van CO2 en vervuilende stoffen van een personenauto is. WLTP schrijft voor hoe deze test uitgevoerd moet worden volgens Europese wetgeving en is een aanscherping van de oude NEDC.

Er hangt veel van de nieuwe WLTP af. Overheden maken namelijk beleid op basis van de uitkomsten van de WLTP-testen. Zo is de aanschafbelasting mede-afhankelijk van de uitkomst van de WLTP. Een nieuwe norm was hard nodig. De oude norm, de NEDC, voldeed al geruime tijd niet meer. De bandbreedte in deze norm was namelijk zo ruim, dat ermee gesjoemeld kon worden en het testverbruik dus steeds meer afweek van het werkelijke verbruik.

 

Dat is bij de WLTP veel minder het geval. De nieuwe norm is scherper en waarheidsgetrouwer. Zo is de route langer en is er meer stadsverkeer in meegenomen. Alle  modellen moesten opnieuw worden getest, en bovendien is per afzonderlijke accessoire de auto bekeken. Dit bezorgde autofabrikanten heel veel werk  en zorgde ervoor dat een aantal modellen, voornamelijk CNG-voertuigen, niet meer leverbaar waren. Het mag duidelijk zijn dat de intrede van de WLTP veel stof heeft doen opwaaien. Daar schreven we bij PitPoint al eerder over.


Positieve resultaten

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en brengt de WLTP een hoop goed nieuws voor rijden op CNG. Een groot aantal CNG-auto’s zijn alweer bestelbaar: de Seat Leon, de Skoda Octavia, de Volkswagen Up en de Fiat Panda. Deze auto’s zijn dus volgens de nieuwe WLTP-norm getest en de resultaten zijn goed. De resultaten verschillen weinig van de resultaten onder de oude norm. Alle aardgasauto’s presteren nog steeds een stuk beter dan diesel of benzineauto’s. Dit is niet alleen gunstig voor het omlaag brengen van de CO2-uitstoot maar ook voor de portemonnee van de berijders; zij hoeven minder milieubelasting te betalen dan berijders van dieselauto’s.

 

Ook als we vooruitblikken betekent de WLTP goed nieuws voor de transitie naar schoon rijden. In 2020 moet de gemiddelde uitstoot van een vloot onder 95 gram per kilometer zitten. Daarboven krijgen fabrikanten een boete. CNG-auto’s zitten al rond of onder dit gemiddelde dus aardgasmotoren voldoen al aan deze norm zonder dat er aanpassingen aan de vloot of middeling nodig is.

 

In de WLTP is bepaald dat een auto alleen als CNG-auto mag worden getest als CNG ook daadwerkelijk de hoofdbrandstof is. Dit was bij de oude NEDC-norm niet geval en heeft als gevolg dat fabrikanten in de nieuwe auto’s de aardgastank hebben vergroot en de benzinetank hebben verkleind. Een positief neveneffect is dat, omdat er toch aanpassingen aan het model moesten worden gedaan, dit moment is gekozen om de CNG-auto’s te voorzien van een nieuwer model motor.


CNG maakt schoon rijden vandaag al mogelijk

De invoering van de WLTP was even doorbijten, maar achter de wolken schijnt de zon. Eind februari zijn alle CNG-modellen weer leverbaar. Het ziet er zelfs naar uit dat er extra modellen zoals SUV’s aan komen. Dit betekent een grotere keuzevrijheid voor de CNG-rijder. En des te meer mensen kiezen voor een CNG-auto, des te meer mensen vandaag al kunnen beginnen met schoner rijden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint