of 59147 LinkedIn

Benut het hele biobrandstoffenpalet!

AfbeeldingIn Den Haag lijkt het wel het gesprek van de dag en ook de kranten staan er de laatste tijd bol van: elektrisch rijden. Overheid en bedrijfsleven lijken steeds meer in te zien dat deze milieuvriendelijke variant op vieze brandstoffen de toekomst is. Zo hamert staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) erop dat ook het ‘groenste kabinet ooit’ elektrisch moet gaan rijden. Hartstikke mooi dat dit alternatief nu écht op de kaart staat, maar laten we de andere clean fuels niet vergeten. Zo bestaat er in Nederland dankzij PitPoint op steeds meer plekken de mogelijkheid om Groengas/CNGen waterstof te tanken. De vragen naar deze brandstoffen groeit.

Schone brandstoffen in het klimaatakkoord

Met het Klimaatakkoord zet het kabinet zich de komende jaren in om de uitstoot van broeikassen omlaag te schroeven. Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat waterstof en elektriciteit als nieuwe generatie biobrandstoffen essentieel zijn om ‘het verdienmodel te verzilveren dat uitgaat van de transitie’. Daar sluit PitPoint zich volledig bij aan. Wel zijn wij van mening dat ingezet moet worden op alle biobrandstoffen, dus ook op Groengas/CNG. Alleen zo is 49% reductie van de uitstootgassen in 2030 volgens ons haalbaar.

 

Eenzelfde geluid was te horen tijdens het rondetafelgesprek in Den Haag over mobiliteit. Olaf de Bruijn van de RAI Vereniging stelde bijvoorbeeld dat we ‘alle bloemen moeten laten bloeien’ om de Parijs-doelen te behalen. Nederland moet zich niet te sterk focussen op batterij-elektrisch rijden, want “alle methodieken om C02 te reduceren zullen de komende jaren belangrijk zijn”. Om de transitie naar zero emissions mogelijk te maken, zal de overheid boter bij de vis moeten leveren, vonden ook ANWB, Natuur&Milieu en Bovag. Kortom, daadkracht vanuit Den Haag is essentieel voor de toekomst van schone brandstoffen.

 

Vergeet de groengas bus niet

Ook bij het openbaar vervoer ligt de focus op elektrisch rijden. Het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer stuurt hier op aan, terwijl de Europese Commissie en het kabinet het gebruik van 100% bioCNG (Groengas) gelijk stellen aan elektrisch en waterstof. Waar blijven de groengas bussen dan?

 

Voor het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus dat voor het contractvervoer in voorbereiding is, geldt hetzelfde. Als 100% bioCNG (Groengas) gelijk is gesteld aan waterstof en elektriciteit, dan hoort dat thuis in het Bestuursakkoord! Dat maakt het ook mogelijk dieselbussen versneld uit te faseren. Naast maximale CO2-besparing zou dat toch het doel moeten zijn. Wat hiervoor het meest geschikte middel is, kan de markt prima zelf invullen.

 

De strijd tussen waterstof en elektrisch

Ten slotte wil ik jullie graag wijzen op een onthullend onderzoek uitgevoerd door het Forschungszentrum Jülich in Duitsland. Zij namen de infrastructuur van zowel waterstof- als elektrische auto’s onder de loep. Wat blijkt? Bij grote aantallen is het aanleggen van infrastructuur voor waterstofauto’s goedkoper dan die van elektrische auto’s. De conclusie luidt dan ook: beiden zijn nodig om de transitie naar zero emissions mogelijk te maken. Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint