of 63000 LinkedIn

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona. Maar wat wil de werknemer?
HEVO B.V. Reageer

Het coronavirus heeft lopende ontwikkelingen met betrekking tot andere, hybride manieren van werken in een stroomversnelling gebracht. Organisaties gaan inzien dat de rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk drastisch verandert. Deze ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven een ongelofelijke kans om te transformeren en te vernieuwen. Maar wat wil de werknemer in deze?

De coronaperiode heeft laten zien dat werknemers ook vanuit huis kunnen werken. Waarom zouden werknemers in de toekomst dan nog naar kantoor willen komen? Is een kantoor in de toekomst nog wel nodig? En wat wordt de rol van het kantoor als dit toch nog wenselijk blijkt te zijn? Er wordt gesproken over het kantoor als clubhuis van de organisatie. Het kantoor als ontmoetingsplek die samenwerken optimaal ondersteunt, maar waar je niet meer de hele dag individuele bureauwerkzaamheden uitvoert; die werkzaamheden kun je immers ook vanuit huis doen. Het is belangrijk dat organisaties het belang van menselijke connecties blijven herkennen en daar hun werknemers met goede kantoorhuisvesting in ondersteunen.

 

        Thuiswerkers willen ook na corona thuis blijven werken.

 

En toch … uit onderzoek blijkt dat werknemers niet alleen de spontane ontmoeting en interactie missen tijdens het thuiswerken. Ze missen ook een plek waar ze ongestoord kunnen werken zonder dat de kinderen of partner om aandacht vragen. Of ze missen een plek waar ze juist ‘gestoord’ kunnen worden door collega’s, omdat thuiswerken ook maar zo eenzaam is.

 

Wanneer we de coronacrisis achter ons hebben gelaten en we weer naar kantoor mogen, zullen we voor andere activiteiten naar kantoor gaan dan voorheen. Luisteren naar de wensen en eisen van de eigen werknemers is cruciaal om daar op een goede manier met de huisvesting en andere faciliteiten op in te kunnen spelen. Middels een klantreis, ook wel genoemd, onderzoeken we samen met organisaties de behoeften van verschillende klanten zoals werknemers, maar ook andere gebruikers van kantoorhuisvesting zoals bezoekers en samenwerkingspartners.

 

                Bedrijven en organisaties kunnen van deze coronacrisis leren en stappen ondernemen om voor te sorteren op aangepaste kantoorhuisvesting na de crisis , die leidt tot een betere klantervaring.

Afbeelding

Elk type klant heeft andere behoeften en maakt een andere klantreis. Aan de hand van een klantreis, wordt per type klant bepaald wat de belangrijkste touchpoints zijn voor dat type klant en waar je als organisatie het verschil kunt maken. Met deze werkwijze verbeelden/visualiseren we als het ware het werkconcept voor de organisatie en eventueel de dienstverlening. 

Afbeelding

 

        De belangrijkste klant van een organisatie is de werknemer zelf.

 

Sommige organisaties lijken daarin te vergeten dat de belangrijkste klant van hun organisatie de werknemer zelf is. Werknemers leveren namelijk de kwaliteit en waarde van de organisatie. Aandacht voor een optimale werknemersreis levert daarom veel op. Een kantooromgeving die past bij de behoefte van de werknemers trekt jong talent aan (#aantrekkelijk werkgeverschap), vermindert het verloop en verzuim en ondersteunt indirect het succes van de organisatie. Met een schaarste aan talenten is vrijwel elke organisatie gedwongen te investeren in een goede klantreis waarmee een optimale ervaring wordt gecreëerd.

 

          Niet alleen na de coronacrisis, maar juist ook ten tijde van de crisis is een evaluatie van de werknemerservaring belangrijk.

 

Afbeelding

 

Afbeelding

 

Afbeelding 

Werknemers zijn vanuit huis veel meer op zichtzelf aangewezen. Juist nu is het belangrijk om aandacht te schenken aan de veranderende klantreis en bijbehorende werknemerservaring; hoe zorg je ervoor dat werknemers betrokken en gemotiveerd blijven vanuit huis? Hoe zorg je ervoor dat werknemers het gevoel behouden onderdeel van een organisatie te zijn? En hoe voorkom je eilandjes binnen de organisatie? Indien het verstrekken van een laptop en het verlenen van toestemming om thuis te werken het enige is dat een bedrijf of organisatie initieert, wordt een cruciaal moment gemist om de werknemerservaring aan te pakken.

 

          

Een goede werknemerservaring beïnvloedt naast de productiviteit en winstgevendheid ook betrokkenheid, cultuur en retentie.

 

Ook interessant

Artikelen HEVO

 

Benieuwd naar onze aanpak voor uw (kantoor)huisvesting of heeft u vragen over de klantreis van de toekomst?

Neem dan contact op met Kim Vermeulen, telefoon 073 6 409 409 / Mail Kim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingHEVO B.V.

Statenlaan 8

5223 LA  's-Hertogenbosch

 

Postbus 70501

5201 CB 's-Hertogenbosch

 

+31 (0)73 6 409 409

info@hevo.nl

www.hevo.nl


www.rpmbyhevo.nl : bouwen zonder risico’s.

Opdrachtgevers (gemeenten) krijgen : Zekerheid op prijs, planning én kwaliteit inclusief invloed op het proces. Dat garanderen wij bij Risicodragend Projectmanagement, kortgezegd RPM.

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers