of 60831 LinkedIn

Wie keert straks terug naar kantoor?

Mensen moeten nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis werken. Een aantal organisaties heeft medewerkers al gesommeerd zeker tot de kerst thuis te blijven. Hoe gaat werken er straks uitzien als we terug mogen naar kantoor en anderhalve meter afstand moeten houden? En hoe gaan we werken als er een vaccin is gevonden? Uit onderzoek blijkt dat het kantoor een belangrijke rol blijft spelen, maar dat flinke aanpassingen zijn vereist.

Onderzoek van het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) toont aan dat mensen verwachten in de toekomst vaker thuis te zullen blijven werken. Het onderzoek is in juli van dit jaar uitgevoerd onder 2.000 respondenten. Ongeveer 60 procent verwacht in de toekomst minstens één tot twee dagen thuis te blijven werken. Slechts 15 procent van de respondenten verwacht straks nul uren thuis te werken (vóór de uitbraak van het coronavirus lag dit aandeel op 40 procent). Het aandeel respondenten dat verwacht meer dan 25 uur per week thuis te werken is met 10 procent klein te noemen.

 

Bij bbn adviseurs hebben we onze eigen collega's gevraagd naar hun ervaring met thuiswerken en naar het soort werkplek dat ze willen gebruiken op kantoor. Vanaf september denken de meeste medewerkers wat regelmatiger naar kantoor te komen. Uiteraard met in achtneming van de anderhalve meter afstand, daar hebben we de kantoren op ingericht. Slechts een klein percentage (circa 10 procent) komt het liefst dagelijks naar kantoor. Als mensen naar kantoor komen, is dat overwegend voor overleg en ontmoeting. Een kwart geeft aan voor 'gewoon' bureauwerk naar kantoor te komen. Sommige mensen komen naar kantoor omdat de gezinssituatie concentratie thuis lastig maakt, anderen vanwege de kwaliteit van de werkplek en de faciliteiten. De meest gewenste werkplek is een gewone open werkplek. Daarnaast is er behoefte aan kleine ruimten met goede akoestische voorzieningen waar je digitaal kan vergaderen. De afgelopen maanden hebben mensen ervaren dat digitaal vergaderen een ideale manier is om reistijd te beperken.

 

Naar aanleiding van de enquête gaan we onze kantoren aanpassen: er komen extra ruimtes voor digitaal vergaderen, voor videobellen en meer werkplekken waar mensen geconcentreerd kunnen werken. Overleggen, ontmoeten en concentratie zijn namelijk de voornaamste redenen voor medewerkers om naar kantoor te komen.

 

Onze eigen ervaring nemen we mee wanneer we opdrachtgevers helpen bij het vormgeven van hun ideale kantooromgeving. Elke organisatie is uniek, bij iedereen spelen andere vragen en verwachtingen. Met een slimme enquête onder medewerkers, gecombineerd met inzichten uit de wetenschap en een langetermijn visie op huisvesting brengen we uw toekomstige kantooromgeving in beeld. Wilt u ook inzicht in hoe u uw kantooromgeving kunt aanpassen op de veranderende manier van werken? Neem dan contact op met Michaela Brethauer via m.brethauer@bbn.nl of 06 - 12 69 40 13.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Afbeeldingbbn adviseurs

De Molen 100

3995 AX Houten

T 088 226 74 00

www.bbn.nl

info@bbn.nl

Meer nieuws

Deelnemen aan een gratis Masterclass?

Slim verduurzamen doe je zo

6 oktober 2020

Meer informatie

Woningbouw versnellen in uw gemeente

8 oktober 2020

Meer informatie

Circulair bouwen haalbaar maken  

27 oktober 2020

Meer informatie

Het Huis van de Stad -

De place to be

29 oktober 2020

Meer informatie

Whitepapers

Bloggers