of 59123 LinkedIn

Grote Nederlandse stations goed op weg, samenhang moet beter

Grote Nederlandse stations goed op weg, samenhang moet beter. Om internationaal te blijven concurreren en te voorsorteren op groei moet Nederland de Randstad bezien als één grootstedelijk gebied en niet als losse delen
Arcadis Reageer

Nederlandse stationsgebieden zijn goed georganiseerd als het gaat om de verwerking van reizigers en de bijdrage aan de kwaliteit van de stad. Om internationaal te blijven concurreren en te voorsorteren op groei moet Nederland de Randstad bezien als één grootstedelijk gebied en niet als losse delen. Dat is de belangrijkste conclusie als Nederlandse stationsgebieden naast andere internationale stations worden gelegd. Stations en openbaar vervoer expert Bas Bollinger van Arcadis vindt dat de rijksoverheid hierop strak regie moet nemen.

Advies- en ingenieursorganisatie Arcadis vergeleek 27 wereldwijde stationsgebieden, met als doel van elkaar te leren. Uit de ‘Mobilty Oriented Development Index’ blijkt dat Station Rotterdam Centraal met de vijfde plaats het beste Nederlandse stationsgebied is. Dat maakte Arcadis donderdag bekend. 

,,Onze afzonderlijke steden zijn qua grootte en dichtheid onvergelijkbaar met andere wereldsteden. Onze Randstad is echter grootstedelijk gebied, dat behoort tot de wereldtop. Als Nederland concurrerend wil blijven, moet er een integraal plan voor mobiliteits- én stedelijke ontwikkeling komen. Zo garanderen we bereikbaarheid en scheppen ruimte voor de toekomst. We concurreren met Londen, Parijs en bijvoorbeeld het Ruhrgebied. Dat zijn ook stedelijke gebieden met veel mensen en een grote vervoersvraag.’’ Dit soort metropolen hebben allemaal een geïntegreerde visie op de ontwikkeling van stad en mobiliteit. Het Australische Sydney wil bijvoorbeeld dat reizigers binnen een bepaalde tijd op plaats van bestemming zijn. In Parijs loopt een groot ontwikkelprogramma met openbaar vervoer en wijkontwikkeling.

Volgens de ranglijst van Arcadis staat New York Grand Central Terminal op de eerste plek, is Paris Gare du Nord Train Station tweede en het Hong Kong HKU Station derde. New York staat op de eerste plaats door de hoge aantallen en typen van connecties in een hele verdichte omgeving. Hong Kong heeft veel busstations, die weer in goede verbinding staan met de MTR metrostations waardoor de belangrijkste nabije steden binnen een uur reizen te bereiken zijn. Parijs scoort op alle punten goed, maar moet iets betere stationsgebieden voor laten gaan. 

Arcadis bekeek de stations op vier elementen: economische ontwikkeling, stedelijke- en sociale omgeving en de vervoersfunctie. Stationsgebieden zijn meer dan alleen een plek om over te stappen. Je kan er shoppen, er zijn hotels, horeca en ander vermaak. Het zijn de visitekaartjes van de steden en motoren voor sociaal economische ontwikkeling. 

Klik hier voor een link naar het rapport.

 

En lees hier meer over het onbenut potentieel van gebieden rondom stations en knooppunten

 

Vragen over dit nieuws

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingArcadis Nederland BV

Piet Mondriaanlaan 26

3812 GV Amersfoort

Postbus 220

3800 AE Amersfoort

 

Tel +31 88 4261261

E-mail info@arcadis.nl

www.arcadis.com/nl/nederland

Meer nieuws

AGENDA

27 sept. 2018

Springtij Forum 2018

Bloggers

Whitepapers