of 59318 LinkedIn

Viaduct gaat eigen levensduur voorspellen

Viaduct gaat eigen levensduur voorspellen. Leeuwarder viaduct wordt eerste slimme brug van Nederland
Antea Group Reageer

Leeuwarder viaduct wordt eerste slimme brug van Nederland.

Het Stephensonviaduct in Leeuwarden wordt een ‘slim’ viaduct: een smart bridge. Tientallen sensoren maken de brug zelf-voorspellend als het gaat om de restlevensduur en de actuele onderhoudsstaat. Smart Bridge Leeuwarden is een innovatieproject van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en de gemeente Leeuwarden.

Nederland telt honderden viaducten en bruggen die in de jaren zestig zijn gebouwd. Veel van deze viaducten en bruggen bereiken in de komende decennia hun theoretische ‘einde’ levensduur. Hiermee staan Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen voor een enorme vervangingsopgave. Het Smart Bridge-concept helpt om meer inzicht te krijgen in de draagkracht van de constructie en om te voorspellen hoe lang bruggen en viaducten nog mee kunnen.

 

Het Stephensonviaduct

Het Stephensonviaduct is een belangrijke schakel voor het wegverkeer in en uit de Friese hoofdstad. Het 170 meter lange viaduct werd in 1963 opengesteld en bereikt in theorie in 2043 het einde van zijn levensduur. Maar de theorie is niet altijd een weergave van de praktijk. De gemeente Leeuwarden wil daarom inzichtelijk hebben wat de actuele conditie en restlevensduur is op basis van de werkelijke belasting. 

 

Sensoren

Het viaduct wordt daarom binnenkort uitgerust met tientallen sensoren. Deze sensoren verzamelen real-time data die inzicht geven in de staat van het viaduct, maar ook informatie over omgevingsfactoren zoals verkeersintensiteit, temperatuur en belasting. Van al deze gegevens worden rekenmodellen gemaakt die nauwkeurig voorspellen wat de actuele staat van het viaduct is en wanneer het viaduct moet worden vervangen.

 

De meetwaarden geven een goede indicatie van de actuele conditie van de brug. De gemeente kan het beheer en onderhoud van de brug zo specifiek afstemmen op die onderdelen waar onderhoud écht nodig is. Hiermee is de veiligheid van het viaduct op de korte en lange termijn te bepalen. Daarnaast bespaart deze werkwijze op onderhoudskosten. De gegevens van het Stephensonviaduct zijn terug te vinden in de GBI-beheersoftware van Antea Group.

 

Contact

Irma Kooistra
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Antea Group

(voorheen Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud)

Afbeelding

Tolhuisweg 57,

8443 DV  Heerenveen

Postbus 24,

8440 AA  Heerenveen

Tel. (0513) 63 45 67

www.anteagroup.nl

info.nl@anteagroup.com

Meer nieuws

Masterclasses Circulaire Economie

 

Masterclass circulair aanbesteden

9 mei 2019


Masterclass circulaire gebiedsontwikkeling

23 mei 2019


Alle ontwikkelingen rondom de Omgevingswet

Bloggers

Evenementen

Afbeelding

Afbeelding

Whitepapers