of 61441 LinkedIn

Hoe ziet onze werkplek er in 2021 uit?

AfbeeldingZestig procent van de werkgevers zei in 2019 nog weinig in het Nieuwe Werken te zien: werknemers die locatie- en tijdsonafhankelijk werken. Nog geen jaar later zijn we, noodgedwongen, in sneltreinvaart de ideeën uit het Nieuwe Werken aan het adopteren. Hiermee is de coronacrisis wellicht dé gamechanger in hoe we onze werkplekken in de toekomst gaan inrichten.

De evolutie van de werkplek

Die werkplek (zeker in kantoren) maakte de afgelopen decennia al een flinke evolutie door. Van het traditionele hokje voor iedere werknemer tot het activiteitgerichte kantoor: een mengeling tussen kantoortuin en afgesloten ruimtes. En in de afgelopen jaren gingen we, zij het schoorvoetend, op andere plekken en momenten werken. Flex dus. Thuis, in werkhubs of in het koffietentje om de hoek.

 

De werkplek 5.0

De corona-crisis heeft die evolutie in een stroomversnelling gebracht. Want, we stevenen af op de ‘werkplek 5.0’. Een werkplek die de komende maanden vooral wordt bepaald door het werken op anderhalve meter en een kleinere kantoorcapaciteit. De werkplek 5.0 bevindt zich steeds meer thuis én op kantoor. De gang naar kantoor wordt een bewuste keuze in plaats van een ‘moetje’. Wanneer moet en wil ik écht op kantoor zijn, wanneer kan ik m’n werk net zo goed thuis doen?

 

Aanpassingen in het kantoor

Dit vraagt om allerlei aanpassingen op de korte termijn. In het kantoor zelf. Zo zien we allerlei oplossingen ontstaan om werkplekken veilig, gezond én schoon te houden. Denk aan looproutes, plexiglas tussen werkplekken en apps om de beschikbaarheid van plekken in beeld te brengen. Maar vooral ICT-oplossingen om ervoor te zorgen dat je vanaf elke werkplek visueel en auditief hoogwaardig met elkaar in verbinding kunt staan.

 

De comeback van de muisarm

Niet alleen het kantoorgebouw vraagt om aanpassingen. We moeten ook serieus gaan kijken naar hoe we thuis een volwaardige werkplek creëren. Veel mensen werken nu vanuit nood aan de keukentafel of vanaf de bank. Zeker wanneer meerdere mensen in één huishouden thuiswerken, ontbreken de faciliteiten om gezond en ergonomisch verantwoord te werken. Niet voor niets dat de muisarm z’n comeback maakt…

 

Werkplek-maatwerk

Het is daarom interessant om een doorkijkje te maken ná het coronavirus. Hoe gaan we dan verder? Kiezen we, zodra het weer kan, massaal voor het kantoor? Of wordt die werkplek 5.0 écht het nieuwe normaal? Omdat we dan de faciliteiten hebben en er voldoende vertrouwen is voor meer ‘werkplek-maatwerk’? Het heeft er alle schijn van dat de coronacrisis onze kijk op werken en de werkplek verandert. Over een tijdje niet meer vanwege het virus is, maar wel vanuit duurzaamheid en tijdwinst.

 

Van slim glas tot apps

Deze ontwikkeling brengt vragen met zich mee. Want, kunnen we straks met minder kantoorruimte toe? En welke innovaties gaan we verwelkomen? Zo zijn er apps in omloop die je, zodra je een kantoor binnenloopt, op basis van jouw agenda een plek toewijzen. En we zien al partijen ‘smart-glas’ aanbieden. Flexibele glaswanden waarmee je werkplekken kunt afsluiten: je eigen flex-bubbel in de kantoortuin. En als ons huis als een geaccepteerde werkplek wordt: zien we dit terug in de plannen voor woningen en appartementen…?

 

Uiteraard zijn we daar nog niet. Er is nog veel onderzoek nodig naar de werkplek 5.0. Bijvoorbeeld naar de effecten op ons werkgeluk wanneer we collega’s minder vaak zien. Of naar fysieke impact van een hele dag skypen. En hoe zorg je als werkgever ook buiten het kantoor voor een veilige, gezonde werkplek? Daarom zijn wij nieuwsgierig naar hoe jij de werkplek van de toekomst ziet. En wil jij meer weten over nieuwe ideeën en concepten die nu ontstaan? We gaan graag met je in gesprek…

 


Over deze blogserie

Het moment dat thuiswerkers naar kantoor terugkeren en openbare gebouwen hun deuren weer openen, komt dichterbij. Voor gebouwbeheerders en facilitair managers een uitdaging. Want hoe zorg je voor veilige, gezonde én werkbare voorzieningen? En wat betekent dit voor je installaties en energiehuishouding? In deze blogserie nemen onze bouw- en installatie-experts je mee in het effect van de anderhalve-meter-samenleving op gebouwen.

 

Blog Willem Smit en Frank van Velsen: 'Ventileren, ventileren, ventileren...'

Blog Ruben van Dasler en Jan-Lucas Hof: Toiletbezoek op afspraak?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Antea Group

Afbeelding

Tolhuisweg 57,

8443 DV  Heerenveen

Postbus 24,

8440 AA  Heerenveen

Tel. (0513) 63 45 67

www.anteagroup.nl

info.nl@anteagroup.com

Meer nieuws

Bloggers

Evenementen

Afbeelding

Afbeelding

Whitepapers