ruimte en milieu / Partnerbijdrage

“Herontwikkeling Apeldoorn: leuk en leerzaam!”

Hoe maak je havoleerlingen enthousiast voor ruimtelijke ordening en de herontwikkeling van een gebied?

09 juni 2022
Heemgaard

En daarmee dus ook voor het werk van het Kadaster? Met een project over hun eigen stad! 70 leerlingen aardrijkskunde van de Heemgaard uit Apeldoorn gingen 2 maanden aan de slag met een stedenbouwkundig plan voor Apeldoorn. Met begeleiding van het Kadaster en de gemeente.

Apeldoorn gaat groeien

“In de Omgevingsvisie staat: Apeldoorn gaat groeien. Er moeten meer woningen komen, maar ook meer werkplekken, sportplekken en horeca. De openbare ruimte moet groener en aantrekkelijker worden en ruimte bieden aan duurzame energie en natuur”, vertelt Peter de Jong namens het Kadaster.

Stedenbouwkundig plan maken

“De leerlingen maakten voor 6 deelgebieden in de ‘Kanaalzone noord’ een stedenbouwkundig plan met een plattegrond. Daarop staan alle nieuwe gebouwen en een ontwerp van de buitenruimte. Hierbij hielden ze rekening met de wensen van verschillende partijen. Ook keken ze naar vragen, als: hoeveel woningen komen er en waar worden auto’s geparkeerd?”

De leerlingen maakten voor 6 deelgebieden in de ‘Kanaalzone noord’ een stedenbouwkundig plan met een plattegrond.

Presentatie plannen op gemeentehuis

Op maandag 30 mei presenteerden de leerlingen hun resultaten op het gemeentehuis. De Jong: “De plannen liepen flink uiteen. Van flats om zo zoveel mogelijk woningen te realiseren, tot huizen met glas voor veel natuurlijke lichtinval. En van een visvijver waar - volgens de leerlingen - vooral mannen samenkomen om te vissen, tot een cultuurfestijn met verschillende eettentjes en winkeltjes om diverse culturen samen te brengen.” 

Zwitsalterrrein

Belang van betrokkenheid

“De leerlingen zelf wilden vooral sportvelden en terrassen. Voor het idee van deelauto’s liepen de leerlingen nog niet warm. Liever zagen ze meer parkeerplekken in Apeldoorn”, aldus De Jong. Wethouder Peter Messerschmidt noemde de ideeën van de leerlingen inspirerend. Hij benadrukte het belang van de betrokkenheid van inwoners bij de ontwikkeling van Apeldoorn. En betrokken waren de leerlingen zeker.
Wat vonden zij van dit project? “Leuk én leerzaam, dus voor herhaling vatbaar!”

Ondersteuning Kadaster en gemeente

Het Kadaster en de gemeente Apeldoorn ondersteunden bij het project:

  • Zo gaf het Kadaster les in het gratis softwareprogramma QGIS. Dit programma brengt gebieden in kaart op basis van verschillende databronnen, zoals de Kadastrale Kaart en de Basisregistratie Topografie (BRT). 
  • Een stedenbouwkundige van de gemeente vertelde de leerlingen meer over het gebied.

Zelf aan de slag?

We verzamelden de leukste geo-activiteiten op de pagina Lessen middelbaar onderwijs.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.