ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Verduurzaming van scheepvaart en OV

We adviseren internationaal. In de scheepvaart en het OV zijn volop kansen om grote stappen te maken op het gebied van verduurzaming

22 september 2016

We adviseren internationaal.

PitPoint krijgt uit heel Europa steeds meer vragen over het gereedmaken van de infrastructuur voor tanken en laden voor een duurzame toekomst. In de scheepvaart en het OV zijn volop kansen om grote stappen te maken op het gebied van verduurzaming. “De data die vrijkomt tijdens het gebruik van de tankstations nemen we mee in het engineeringproces, waardoor het volgende station nóg beter wordt.”

jan-theo-hoefakker

“We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om het gereed maken van de infrastructuur van elektrisch laden en duurzaam tanken.” Aan het woord is Jan Theo Hoefakker, manager operations bij PitPoint Clean Fuels. Onafhankelijk van techniek of leveranciers zet PitPoint zich in voor de bouw van een laadinfrastructuur van schone brandstoffen in Europa. Het bedrijf vertolkt nadrukkelijk de rol van system integrator. “We integreren diverse producten van verschillende leveranciers op een efficiënte manier”, zegt de man die er vanaf het begin van PitPoint bij was en het bedrijf zag groeien van vijf medewerkers bij de start tot het tienvoudige nu. “Er is sprake van een gefragmenteerde markt. Dat brengt suboptimalisatie met zich mee; het is doorgaans niet kostenefficiënt. Wij starten andersom. We hebben veel disciplines in huis en doen in beginsel veel zelf. Wanneer we op onderdelen specialistische partijen vinden die iets nog beter kunnen, dan besteden we die onderdelen van het werk uit.”

Snelheid maken als system integrator

Wanneer je snelheid wilt maken en serieus wilt innoveren, is het volgens Hoefakker noodzakelijk om system integrator te zijn. “Wij verbinden ons niet aan één leverancier of partner. We willen altijd weer kunnen verbeteren en daarvoor zijn we continu op zoek naar de beste partners. Wanneer sprake is van een lock-in draag je veel te veel productgestuurde oplossingen aan. Dat is uiteindelijk niet hoe we de wereld het snelst overkrijgen op duurzame brandstoffen”, vertelt Hoefakker. Maar er is nog een reden waarom PitPoint als system integrator grote projecten van de grond krijgt en snel is gegroeid. Het bedrijf investeert niet alleen in stations, maar houdt zich ook nadrukkelijk bezig met operations, service en onderhoud. Dat doet het allemaal zelf. “Als eigenaar heb je een natuurlijke prikkel om dingen te verbeteren. Dan komt het jezelf ten goede. Doordat wij op de lange termijn verbonden zijn aan onze technische oplossingen komen we tot installaties, tankstations dus, die kunnen concurreren met fossiele brandstoffen.”

Slim gebruik data

De propositie van PitPoint is uniek te noemen. “Er is geen partij die precies doet wat wij doen. De wijze waarop wij beginnen met het systeemontwerp en vervolgens naar een technische oplossing toewerken, staat op zichzelf.” Dat zit hem onder meer in het slimme gebruik van de data die PitPoint verzamelt. “De data die vrijkomt tijdens het gebruik van de tankstations nemen we mee in het engineeringproces, waardoor het volgende station nóg beter wordt.”

PitPoint is actief in diverse Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en België. Ook in Frankrijk en Denemarken lijkt PitPoint een vruchtbare toekomst tegemoet te zien. Het bedrijf is gespecialiseerd in het produceren en aanbieden van schone brandstoffen en zet Groengas geregeld in als eerste transactiestap van fossiel naar duurzaam. PitPoint heeft een eigen netwerk van tankstations voor CNG/groengas (Compressed Natural Gas) en LNG (Liquid Natural Gas) en investeert in waterstoftankstations en de infrastructuur voor elektrisch laden. Het bedrijf heeft doorgaans geen voorkeur. “Zo schoon en duurzaam mogelijk van A naar B, daar is het ons om te doen. We adviseren internationaal steeds meer over verduurzaming van brandstofgebruik, onder meer in scheepvaart en OV.”

Scheepvaart: van toegevoegde waarde

Een speerpunt van het bedrijf is scheepvaart/marine. Hoefakker: “Scheepvaart is een grote, onzichtbare vervuiler. We zien kansen voor organisaties actief in deze wereld om in een keer grote stappen te zetten.” Recent nam PitPoint de volledige engineering, bouw en exploitatie van het CNG-bunkerstation op Texel op zich, waar TESO (Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming) de eerste Europese veerboot zal zijn die op CNG vaart. Met dit project heeft PitPoint bijzondere ervaring opgedaan. “We worden veel benaderd om business cases samen te stellen. Voor elk type schip is er een best passende oplossing binnen de technische randvoorwaarden. We baseren ons altijd op data uit de praktijk, zodat we echt van toegevoegde waarde zijn.” Ook havens adviseert PitPoint over duurzame mogelijkheden die schone brandstoffen bieden.

OV: voorbeeldfunctie

In het OV zijn er eveneens veel mogelijkheden om te verduurzamen op korte termijn. Het OV heeft een sterke voorbeeldfunctie, benadrukt Hoefakker. “Het gebuik van duurzame brandstoffen in het OV is heel zichtbaar. Steeds meer overheden vragen om de overgang naar duurzaam. Dat is een goed teken.” Als het gaat om elektrisch busvervoer is de markt erg gefragmenteerd. “Daar ligt een rol voor PitPoint om systemen en partijen te integreren, als ‘charge point operator’. Dat is een rol die ons goed past.” Als het gaat om afvalvervoer valt er nog veel te winnen voor overheden. “De aandacht gaat maatschappelijk veel uit naar elektrisch vervoer. Maar voor veel toepassingen – bijvoorbeeld voor afvalwagens – is het nog geen volwaardig alternatief.” Verscheidene overheden laten zich verleiden naar het middel te kijken in plaats van naar de resultaten. Zowel overheden als bedrijven zouden volgens Hoefakker meer moeten kijken naar wat er het komende decennium te winnen is als het gaat om schoon vervoer. “Tot de tijd dat we volledig zonder uitstoot kunnen rijden, heb je ook een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er minder CO2 in de lucht komt. Amsterdam zet bijvoorbeeld vol in op elektrisch, maar ondertussen rijden de vrachtwagens en bestelbusjes gewoon op diesel, terwijl er hele mooie alternatieven zijn.” Voor de komende tien jaar geldt Groengas als prima alternatief om de transitie naar duurzaam optimaal te maken. “Er zijn nu al voldoende Groengas-voertuigen met een goede actieradius beschikbaar. Maak je daar gebruik van, om vervolgens over te stappen op elektrisch, dan doe je jezelf en de maatschappij een groot plezier.”

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.