Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

D66 gaat voor 'mini-stembusakkoord' Lelylijn

D66 wil met samen met andere partijen ervoor zorgen dat de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad, Drachten en Groningen - ook wel bekend als de Lelylijn - er komt. De partij stelt een "mini-stembusakkoord" voor tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, wat betekent dat meerdere partijen tijdens de verkiezingscampagne samen optrekken voor het thema.

08 februari 2021
route-ll.jpg

D66 wil met samen met andere partijen ervoor zorgen dat de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad, Drachten en Groningen - ook wel bekend als de Lelylijn - er komt. De partij stelt een "mini-stembusakkoord" voor tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, wat betekent dat meerdere partijen tijdens de verkiezingscampagne samen optrekken voor het thema.

Bereikbaar

Omdat de voorgestelde Lelylijn een hogesnelheidslijn moet worden, zou een treinreis van Groningen naar Schiphol nog maar een uur duren in plaats van de huidige twee. Meerdere politieke partijen en ook de NS zijn voorstander van het idee, omdat Noord-Nederland zo beter bereikbaar wordt.

 

Afgeblazen

Het plan kost tussen de 5 en 10 miljard euro. Eerder kwam het niet in aanmerking voor het Nationaal Groeifonds, waaruit grote projecten die belangrijk zijn voor het aanjagen van de economie gefinancierd kunnen worden. Voor het fonds is in totaal 20 miljard euro gereserveerd. De voorganger van de Lelylijn, de Zuiderzeelijn, werd afgeblazen omdat de verbinding niet rendabel zou zijn.

 

Maatschappelijk belang

D66 hoopt dat de Lelylijn in aangepaste vorm alsnog op financiering vanuit het fonds kan regelen. ‘Misschien komt de Lelylijn niet als eerste uit de rekenformules van het Groeifonds, maar wij vinden het maatschappelijk belang zo groot dat de lijn er moet komen,’ aldus D66-fractievoorzitter Rob Jetten. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Piet
Woningbouw moet prioriteit krijgen. Alles moet in het teken te komen staan van werkelijk meer woningbouw. Het zou handiger zijn eerst te investeren in een metrolijn van Amsterdam naar Almere Pampus. Almere stelt dit als voorwaarde voor het vrijgeven van deze grond dat deze verbinding er komt. Grond genoeg aldaar voor grootschalig bouwprojecten.



PS

Laten we ophouden over een hoge snelheidstrein te praten! Na alle gigantische investeringen voor de aanleg van de HSL Zuid rijden er nog steeds geen hogesnelheidstreinen van Amsterdam naar Antwerpen/Brussel. De lijn is in 2009 in gebruik genomen. Nederland blijkt niet in staat dit soort projecten te managen.

Hans / afdelingsmanager
Die hele Lely-lijn zal voor de ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit van het Noorden net zo'n doos van Pandora worden - op microniveau dan - als de ontsluitingweg dwars door de Amazone. Hou alsjeblieft die randstedelijke ellende op afstand. Dit willen is gewoon het vooruitgangsdenken van 60/70 jaar geleden.
Hans / afdelingsmanager
Het belangrijkste vergat ik zo juist nog: de kwaliteit van leven in het Noorden.
Advertentie