Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Afblazen dure ov-plannen Almere 'verstandig'

Nieuwe ov-verbindingen die op voorhand onrendabel lijken te zijn kun je beter op tijd afblazen. Dat stelt hoogleraar transportbeleid aan de TU-delft, Bert van Wee. Hij reageert hiermee op het bericht dat nieuw ov richting Almere gedoemd is nog jaren geld te kosten.

03 juli 2012

Het is niet onverstandig om een nieuw en peperduur openbaar vervoer systeem tussen Amsterdam en Almere op tijd af te blazen. Door het bestaande spoor intensiever te gebruiken kan Almere ook zonder nieuwe lijn nog wel blijven groeien

Niet rendabel

Dat stelt professor dr. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU-Delft. Hij reageert hiermee op berekeningen van het Rijk dat nieuwe ov-lijnen naar Almere niet rendabel zullen zijn. Almere pleit al jaren voor meer openbaar vervoer richting Amsterdam. De stad is bang dat de groeiplannen anders in gevaar komen.

Almere niet onbereikbaar
Volgens Van Wee valt dit wel mee. ‘Het is niet zo Almere onmiddellijk onbereikbaar is of wordt. Je kunt nog wel meer mensen over de bestaande lijnen vervoeren.’ Hij denkt aan spoorboekloos rijden, betere busverbindingen en goede ontsluiting van de woonwijken.

Lobby begrijpelijk
Hij begrijpt de politieke lobby vanuit Almere wel, maar ‘het zou toch niet goed zijn als we alleen daarom opgezadeld raken met een nieuwe onrendabele lijn’. Want voor Van Wee lijdt dat geen twijfel: hij kent de diverse kosten baten analyses achter het besluit goed genoeg om te weten dat er tot in lengte van jaren veel geld bij zal moeten. ‘Je moet door de bebouwde kom en over water. Dat kost nu eenmaal flink meer dan dat je een spoortje legt door een weiland.’

Meerderheid geplande projecten sneuvelt

Dat het project na jaren rekenen niet doorgaat is volgens Van Wee ook geen unicum. ‘Er sneuvelen altijd nog meer ov-plannen dan dat er worden uitgevoerd. Gelukkig wel. Anders hadden we nu bijvoorbeeld met een onbetaalbare zweefbaan rond de Randstad opgescheept gezeten.’ Almere wilde in afwachting van het definitieve rapport nog geen reactie geven.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

AS
..en beste hoogleraar, is de noord-zuidlijn (kost meer) dan rendabel of de betuwelijn of de inpoldering van Flevoland of de aanleg van de Haringvlietsluizen of de HSL: als hoogleraar zou ik het veel nuttiger vinden om iets te zeggen over het maatschappelijk nut (MKBA+economische ontwikkeling, dat weet u toch wel, langs/door infra krijg je automatisch economische ontwikkeling ). Geld ontwaard, maar de mens blijft reizen! Zeker nooit meegemaakt dat je geen kant uit kunt als je van of naar Almere moet met de trein en er is weer wat gebeurd op dit traject of traject Utrecht of traject Schiphol. De Flevolijn is bijzonder kwetsbaar gebleken. Verder is AMsterdam al vol, miljoenen pompen in luchtkwaliteitsmaatregelen maar deze stad nog meer volproppen met mensen - is dat nuttig? Nooit gehoord van economische spreiding? In de "polder" is er nog "lucht" - en daar is het nu voor bestemd, om ook het dierbare groene hart vd randstad te ontlasten...(en ga mij niet vertellen dat het rendabel is een tunnel aan te leggen in Delft voor de trein, tis alleen druk als die studenten komen of vrijdags naar huis gaan en de toeristen komen alleen per bus).
Jos Fleuren / ambtenaar / forens
Bij de discussie over de rendabiliteit van de IJmeerlijn wordt over het hoofd gezien dat de huidige railverbinding tussen Almere en Amsterdam/Utrecht allemaal via de Hollandse Brug moet. Deze ene railverbinding maakt het openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam/Utrecht uiterst kwetsbaar. Gelet op het aantal forensen dat bijvoorbeeld bij een blikseminslag op de bovenleiding (de rails ligt op een dijk) niet op hun werk kan komen is een tweede railverbinding die volkomen los staat van de huidige geen luxe, maar broodnodig
Advertentie